webForumDet fria alternativet

Vart lösen man in en utländsk check utan att behöva betala en förmögenhet?

Privatekonomi

3 svar · 4 833 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Var inne på min bank, SEB, idag och skulle lösa in en utländsk check. I min enfald inbillade jag mig att det skulle gå ganska snabbt, dvs att jag skulle kunna ha kontanterna med mig direkt.

Icke sa Nicke. Det skulle ta 5 dagar sa dom. Lite besviken sa jag i alla fall "OK" och tjejen tog hand om det, stämplade in den, osv. Sen kläckte hon ur sig: "Åsså drar vi avgiften på 150 kronor från ditt konto" och jag höll på att ramla av stolen.

Dels vill dom ha 5 dagar på sig, dels ta 150 spänn (10% av checkens värde), dels ta växlingsavgift på pengarna eftersom checken är i USD och mitt konto bara tar SEK.

Vilken bank eller pengainstitution löser checken till rimligt pris? Någon som vet vad t.ex. Forex kan ta?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Det korta svaret är att man uppenbarligen inte kan göra det billigt, snabbt och enkelt i Sverige. Det bästa är om du kan få pengarna på något annat sätt.

Jag har själv löst in checkar på Föreningssparbanken, numera Swedbank. Priserna har varierat från gratis till 125 kronor beroende på vem som har stått i kassan för tillfället. På FSB fick jag dock pengarna omedelbart insatta på kontot med reservation för att de kunde ta tillbaka dem om checken studsade.

Nu var det dock några år sedan jag löste in checkar senast, så det är möjligt att någon aktör har hunnit få förmånligare villkor.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Tyvärr är det så, checkar är på väg ut och bankerna gör allt för att skynda på den processen.

Om du har Nordeas plusgiro kan du däremot få pengarna insatta "gratis" (man betalar ju för kontot/tjänsten) genom att skicka in checken i det gula kuvertet.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Flyttar tråden från Övriga frågor.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)