webForumDet fria alternativet

Dröjsmålsränta

Juridik

17 svar · 2 252 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag håller på att förbereda min första faktura (wiie :D) och blir lite osäker på vad jag ska skriva för dröjsmålsränta. Jag tänkte använda BLF:s mall och i den står det:

Dröjsmålsränta utgår efter ........ dagar med ......% per påbörjad månad.

Vad ska jag fylla i? Vad är rimligt? Vad brukar man skriva? :)

Betalningsvillkoret är 20 dagar netto.

En fråga till: Vilket program använder ni för att skicka fakturor? Jag funderar på att köpa Visma Fakturering - nåt att ha?

Tacksam för svar.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag fakturerade manuellt i excel utifrån en mall jag hade.
Någon dröjsmålsränta hade jag aldrig på mina fakturor.

Gein skrev:

Jag fakturerade manuellt i excel utifrån en mall jag hade.
Någon dröjsmålsränta hade jag aldrig på mina fakturor.

Det är klart, man behöver ju faktiskt inte ens ange någon dröjsmålsränta. :i Smart. Det är en pålitlig kund så jag kan likaväl utelämna det.

Men till framtida fakturor där man fakturerar kunder man inte har någon relation till - vad är standard? Blir det kanske bara krångel ifall man ska ange såna räntor?

Medlem sedan nov. 2002830 inlägg

Många företag verkar ta runt 10-15% med ett minimibelopp på 15-50kr beroende på tjänst samt extrakostnader för att man behöver göra en påminnelse på 10-30kr enligt min erfarenhet.

Personligen - i början iallafall - så tycker jag påminnelseavgifter och liknande inte är att rekommendera. Men börjar man jobba med kunder som har en tendens att halka efter kan påminnelseavgift vara en sak att införa efter hand. Personligen tycker jag att om man jobbar med kunder som är pålitliga och skriver dit att man dessutom tar påminnelseavgift är lite som ett stick i magen där man säger att man inte riktigt litar på att personen betalar. Så jag tycker att du kan utelämna påmminnelseavgiften till en början och efter lite mer erfarenhet överväga det igen...

Ja, det låter vettigt Sasch. :) Jag tar det i ett senare skede, ifall jag får kunder som ska börja jäklas.

Medlem sedan nov. 2002830 inlägg

Påminnelseavgiftsavtal kan dessutom vara bra om du börjar jobba med opersonliga uppdrag som t.ex. när du jobbar mot större företag och liknande. Men när du jobbar mot mindre vill man ju helst skapa en personlig relation och då passar påminnelseavgift väldigt dåligt - om de inte var väldigt sega att betala innan vill säga ;)

Och hur krångligt känner du själv att en påminnelse skulle bli? Tänk det bara som en extra faktura helt enkelt ;) En sak som du kan tänka på när det kommer till utskickning så brukar man kunna vänta några dagar efter det att fakturan har gått ut utifall de har varit ute i sista sekunden med att betala ;)

Förresten. :) Ifall man inte har dröjsmålsränta, ska man då ha med betalningsvillkoret? Borde det inte räcka med förfallodagen av fakturan? Eller? HM. :)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Visma har kanonfina mallar som du kan använda till fakturering. Jag har själv Visma Admin 500 men använder bara faktureringsdelen och rekommenderar den varmt. Dröjsmålsränta och betalningsvillkor fyller du bara i själv så sköter Visma det på ett fint sätt.

Tänk på att du måste ingå ett avtal (muntligt eller skriftligt) för att du ska kunna kräva 20 dagars kredit, annars gäller 30 dagar. Fast de flesta betalar inom rätt tid om du sätter 20 dagar men rent juridiskt så gäller 30 dagar om inget har överenskommits innan du skickar fakturan.
Har de en gång betalat inom 20 dagar så har kunden ingått en överenskommelse så i fortsättningen måste kunden betala i tid, då har ni faktiskt skapat en överenskommelse som gäller enligt lag. (Åtmindstone gällde detta för två år sedan.)

Om du använder Excell till dina fakturor så kolla upp vad som måste finnas med. Jag minns inte allt men vissa saker måste finnas. Fast jag rekommenderar dig som sagt att köpa Visma Fakturering så slipper du tänka på det. Som bonus får du ett kompetent kundregister på köpet. Man kan följa upp kunderna, kolla statistik m.m. så Visma är väl värd sina tusen spänn.

Om du vill se hur Visma funkar kan jag skicka en räkning till dig, ge mig bara faktureringsadressen så skickar jag en i kväll. :moose

/edit
Många betalar sina räkningar i slutet på månaden så jag brukar faktiskt låta det gå någon extra vecka om slutdatum är satt till runt den 20:e. De som ändå inte betalar ringer jag till, det är oftast rätt pinsamt för dem jämfört med om man skickar en anmärkning så det har löst sig smidigt. Peppar, peppar, hittills har alla betalat och jag är uppe i över 150 kunder.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Som lite kuriosa så la jag upp en mall från word som jag använder.
(skickar ett tjugotal fakturor per år med likalydnande innehåll) så jag lade upp mallen här på wF.
För ett tag sedan ringde ett förlag och funderade på om jag hade fått pengar som inte var till mig!
Jag kollade och det var en inbetalning som jag inte kände till (det var bara några tusen) !!
Det visade sig att någon "lånat" min mall från wF och inte ändrat bankgirokonto!
Smart va.
Förlaget lovade mig en årsprenumeration om jag betalade tillbaka pengarna! Ingen prenumeration har anlänt. :e
Men en kul grej var det.

Poteta skrev:

Visma har kanonfina mallar som du kan använda till fakturering. Jag har själv Visma Admin 500 men använder bara faktureringsdelen och rekommenderar den varmt. Dröjsmålsränta och betalningsvillkor fyller du bara i själv så sköter Visma det på ett fint sätt.

Tänk på att du måste ingå ett avtal (muntligt eller skriftligt) för att du ska kunna kräva 20 dagars kredit, annars gäller 30 dagar. Fast de flesta betalar inom rätt tid om du sätter 20 dagar men rent juridiskt så gäller 30 dagar om inget har överenskommits innan du skickar fakturan.
Har de en gång betalat inom 20 dagar så har kunden ingått en överenskommelse så i fortsättningen måste kunden betala i tid, då har ni faktiskt skapat en överenskommelse som gäller enligt lag. (Åtmindstone gällde detta för två år sedan.)

Om du använder Excell till dina fakturor så kolla upp vad som måste finnas med. Jag minns inte allt men vissa saker måste finnas. Fast jag rekommenderar dig som sagt att köpa Visma Fakturering så slipper du tänka på det. Som bonus får du ett kompetent kundregister på köpet. Man kan följa upp kunderna, kolla statistik m.m. så Visma är väl värd sina tusen spänn.

Om du vill se hur Visma funkar kan jag skicka en räkning till dig, ge mig bara faktureringsadressen så skickar jag en i kväll. :moose

Haha, ja visst du Poteta. Jag tror jag kan skapa mig en uppfattning om hur visma fungerar utan fakturor från dig. :e Men tack ändå. Och tack för infon angående fakturatiden. Jag följde som sagt bara mallen jag fått från Bildleverantörernas förening. Jag kan likaväl ändra till 30 dagar.

Jag ska köpa Visma Fakturering. Kostar ju inte så mycket, dessutom så kan man ju dra det på företaget. :) Ska bara få in lite pengar på kontot först. ;)

Tack för er hjälp. :bire

Lasp skrev:

Som lite kuriosa så la jag upp en mall från word som jag använder.
(skickar ett tjugotal fakturor per år med likalydnande innehåll) så jag lade upp mallen här på wF.
För ett tag sedan ringde ett förlag och funderade på om jag hade fått pengar som inte var till mig!
Jag kollade och det var en inbetalning som jag inte kände till (det var bara några tusen) !!
Det visade sig att någon "lånat" min mall från wF och inte ändrat bankgirokonto!
Smart va.
Förlaget lovade mig en årsprenumeration om jag betalade tillbaka pengarna! Ingen prenumeration har anlänt. :e
Men en kul grej var det.

:birp

En sak till: Kan man lägga in fakturor retroaktivt i Visma? :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

När det gäller faktura tid skriver jag 21 dagar. En rekomendation som skall gälla EU
Så är det mer naturligt att jobba med veckointervaller än månadsintervaller.
Det är bara att skriva i första offerten att jobbet faktureras med 21 dgr betalningsvillkor.

silfver skrev:

En sak till: Kan man lägga in fakturor retroaktivt i Visma? :)

Javisst, du kan ange både fakturadatum och slutdatum manuellt.

/edit
Fast du kan inte peta in en faktura före en redan utskriven faktura. Alla nya fakturor får ett löpnummer som inte kan ändras.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Använder Visma Admin 2000
Har satt betalningen till 14 dagar, fakturerar den 15:e varje månad och kunderna betalar i förskott för sina tjänster.
Inte en kund som klagat än så länge.

Har tyvärr sett alltför ofta att vissa företag kör på dom förinställda fakturamallarna istället för att göra egna. Hur fult som helst.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Tror att du hittar mera matnyttig information om denna länk:
http://www.datainspektionen.se/lagar/ikl.shtml gällande inkasso vilket det rör sig om.

Tycker att du skall ha både dröjmålsränta samt eventuella inkassokostnader, annars är risken stor att du folk inte kommer betala i tid vilken i sin tur kan påverka din likviditet.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Vatos Locos skrev:

Tror att du hittar mera matnyttig information om denna länk:
http://www.datainspektionen.se/lagar/ikl.shtml gällande inkasso vilket det rör sig om.

Tycker att du skall ha både dröjmålsränta samt eventuella inkassokostnader, annars är risken stor att du folk inte kommer betala i tid vilken i sin tur kan påverka din likviditet.

Att risken är stor är ju en överdrift. Som jag skrev så hade jag aldrig dröjsmålsränta och jag fick aldrig problem med fullständigt uteblivna betalningar. De få gånger som betalningen inte kom i tid så visade det sig bero på rent slarv och kunde lösas med ett snabbt vänligt samtal.

Tänk på att det kan signalera vänlighet och förtroende att inte ha dröjsmålsränta på fakturan. Något som kan vara nog så viktigt vid nystart.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Gein skrev:

Att risken är stor är ju en överdrift. Som jag skrev så hade jag aldrig dröjsmålsränta och jag fick aldrig problem med fullständigt uteblivna betalningar. De få gånger som betalningen inte kom i tid så visade det sig bero på rent slarv och kunde lösas med ett snabbt vänligt samtal.

Tänk på att det kan signalera vänlighet och förtroende att inte ha dröjsmålsränta på fakturan. Något som kan vara nog så viktigt vid nystart.

Har själv drivit 2 företag som arbetat väldigt mycket med ekonomi både på revisionsbyrå samt som ekonomiansvarig på ett webbhotell, utöver detta så har jag arbetat på ett inkasso företag i Stockholm och haft hand om konsumentkrediter, så jag pratar av egen erfarenhet.

Det ligger i människan natur att betala i sista sekund och finns det inga direktiv som hanterar dessa frågor så innebär det sena betalningar samt att man själv kan få problem, beror ju lite vad man säljer för tjänster/varor.

Självklart så skall man ha ett vänligt bemötande, men det gäller att inte på något sätt att "tulla" på detta förtroende och jag har aldrig stött på några problem med att man tar ut dessa avgifter, majoriteten är medvetna om att de har gjort fel genom att betala för sent oavsett om det har varit avsiktigt eller ej.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)