webForumDet fria alternativet

Dags att sälja sina fonder?

Privatekonomi

22 svar · 2 079 visningar · startad av Web-Tor

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Frågan#1

Jag har en del pengar placerat i fonder som jag skaffade för några år sedan. För ett halvår sedan hade dom gått upp c:a 100%, nu är det 50%.
Ska man sälja? Eller ha kvar dom tills börsen vänder uppåt?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag kommer ha mina fonder kvar iaf.
Fondsparande ser jag som ett långsiktigt sparande och beroende på vad det är för typ av fond så får man räkna med att det kan svänga kraftigt ibland.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Hur snart ska du ha ut pengarna? Är det långsiktigt sparande så tycker jag nog att du ska ha lite is i magen. Jag räknar kallt med att börsen kommer vända upp när vi fått ett presidentbyte i staterna.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag gör som Pedda och ser mina fonder som långsiktigt sparande, det vill säga att de får ligga där minst tio år. Jag investerar också i ett månadssparande, det innebär att jag kommer att köpa både vid toppar och dalar.

Du kan ju aldrig veta hur börsen kommer att svänga. Om du säljer löper du risken att fonderna vänder upp och du missar det. Om du behåller dem riskerar du att de faller ännu mer. Fast det visste du ju redan.

En kompromiss är att sälja av hälften. Vilken typ av fonder är det du har?

Gein skrev:

Hur snart ska du ha ut pengarna? Är det långsiktigt sparande så tycker jag nog att du ska ha lite is i magen.

Jag har ingen egentlig plan för pengarna så det får nog räknas som långsiktigt. ;)
Jag har också ett mer riskfritt månadssparande.

Så det låter nog vettigt att ha kvar fonderna i många år till.

Gislaved skrev:

Vilken typ av fonder är det du har?

Jag har några olika Odin fonder.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Om du ogärna vill se stora svängningar så kan du sprida ut dina fonder i flera olika. Nu vet jag inte hur många olika du har idagsläget. Men klart är iaf att större spridning ger mindre svängningar (både upp och ner!).

Jag har Odin Sverige, Norden och Europa. Det känns som att alla går ungefär lika bra/dåligt.

Det verkar vara väldigt svårt att hitta några fonder som går mot strömmen just nu. :l

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Att placera i olika typer och med olika risk är väl en grundförutssättning.
Vi cashade in och uppdatera en högriskare vid rätt tillfälle.
Men grunden tycker jag är att inte behöva vara orolig.

Medlem sedan juli 2000231 inlägg

Jag har sålt hälften av mina fonder. Jag minns fortfarande när börsen föll förra gången (IT-bubblan), det var inte roligt...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag ska köpa mer i stället. :)

Index måste ju nå botten snart och då passar jag på att öka mitt innehav för att förhoppningsvis se det växa inom 3-5 år.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Om du köper för 100% av värdet och dina fonder sjunker till 50% av värdet, om du då köper lika mycket till för 50% av värdet så behöver dina fonder bara gå upp till 75% av värdet för att du ska hamna på 100% igen.

För er som tyckte det blev rörigt så kan jag väl sammanfatta det såhär. När börsen sjunker ska man inte sälja... då ska man köpa. Särskilt sådana aktier som det finns ett värde i. Som när handelsbanken eller se-banken sjönk till några kronor / aktie. Då ska man inte sälja, då ska man köpa. Det är ju inte så att de kommer gå i konkurs direkt :)

Pace skrev:

Jag ska köpa mer i stället. :)

Index måste ju nå botten snart och då passar jag på att öka mitt innehav för att förhoppningsvis se det växa inom 3-5 år.

Det ligger nog mycket i det du säger även om det kan gå helt fel också.
Känner en kille som köpte Framfab-aktier när dom låg runt 300:-. Han stödköpte när dom fallit till 200:- och igen vid 50:-. Tror att han tröttnade och sålde allt när dom gått ner till 20:-. :e

Web-Tor skrev:

Det ligger nog mycket i det du säger även om det kan gå helt fel också.
Känner en kille som köpte Framfab-aktier när dom låg runt 300:-. Han stödköpte när dom fallit till 200:- och igen vid 50:-. Tror att han tröttnade och sålde allt när dom gått ner till 20:-. :e

Visst är det så. Mina rasar för fullt just nu, totalt sett, men förhoppningsvis kan jag hämta hem det inom en kort period genom att köpa billigt. Dock tror jag inte det är något ny svart måndag eller bubbla på gång.

Man får hålla sig kall och undvika hummer och nöttryffel åtminstone onsdag, torsdag, fredag och kanske söndagen. :birp

Nio månader senare

Med facit i hand borde man nog ha sålt. Jag är i alla fall glad att jag inte köpte mer fonder.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

För 9 månader sedan var det 50%. Hur är det nu?

Medlem sedan maj 2003352 inlägg

Det är ju nu du ska köpa! :) Även om det inte känns speciellt inspirerande så gäller det att ha is i magen... En av mina FONDER gick ner 16 % häromdagen. På EN dag alltså - Jag fortsätter att köpa med förhoppningen att kunna ta ut pengarna igen... om 5 år eller så. :h

Okkido skrev:

För 9 månader sedan var det 50%. Hur är det nu?

Bra fråga! Jag har faktiskt inte kollat på ett tag.

k0ffe skrev:

Det är ju nu du ska köpa! :)

Det var samma råd som jag fick för 9 månader sedan. ;)

Har du köpt månadsvis sedan januari eller är det samma fondinnehav nu som då?

Köper du i nedgång så ökar värdet snabbare i uppgång, eftersom du får fler andelar billigare. Jag har köpt sedan januari och tror jag hade haft ännu mindre kvar idag om jag inte fortsatt köpa varje månad...

Ett alternativ är ju att placera om i hedge- eller indexfonder tills det att marknaden stabiliserar sig. Man måste ju se på sparandet på lång sikt och inte ett år tillbaka i tiden. Då bör man nog [alltid] sätta det på ett sparkonto i stället.

Men det är såklart aldrig roligt när det går ned. Då skulle ju ingen spara om det bara var så.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)