webForumDet fria alternativet

Vad borde jag få i lön?

Privatekonomi

5 svar · 553 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag känner mig just nu lite underbetald och tänkte försöka få upp min lön lite. Jag är timanställd i en dator/kontorsbutik som lagar och säljer datorer och massa annan kringutrustning. Min uppgift är att vara lite alltiallo. Uppdatera webbshop, installera datorer, hjälpa kunder som kommer in i butiken etc.

Vi har inga kollektivavtal på jobbet och jag är inte fackansluten. Jag är 21 år och vill ha mer i lön. :) Vilka riktlinjer finns det?

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Vad har du i lön? Hur länge har du jobbat med detta? Vad har du för utbildning?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tulork skrev:

Vad har du i lön? Hur länge har du jobbat med detta? Vad har du för utbildning?

Jag har jobbat sedan september 2007 några dagar i veckan vid sidan av mina studier. Jag har ingen utbildning inom det jag håller på med (vem pluggar butiksbiträde och säljer Office-paket i skolan?). Just nu har jag 80 spänn i timmen.

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Utbildad säljare, it-tekniker, systemutevcklare osv osv osv.. finns massor med utbildningar. Angående din lön så är den relativt normal för en person i din ålder, utbildning och med tanke på hur länge du jobbat där. Butiksarbete är inte så högavlönat.

Att i din position försöka få ut mer i lön i din nuvarande anställning rekommenderar jag inte. Men om du absolut vill har mer slantar i månaden så är nog det bästa att söka efter en ny anställning.

Edit* Det bästa man kan göra är att jobba in sig på arbetsmarkaden och skaffa meriter. Din nuvarande anställning kommer du har mkt nytta av vid nästa arbetsintervju

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

silfver skrev:

vem pluggar butiksbiträde och säljer Office-paket i skolan?

Tjaa, de flesta som utbildar sig till säljare troligtvis. ;)

Det är svårt att säga vad du borde ha i lön på rak arm. Vad tjänar dina kollegor som inte ha någon utbildning eller erfarenhet?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om man kollar på den grundlön som gäller för Handelsanslutna med kollektivavtal så är din lön dålig, jag tror att Handels grundlön för detaljhandeln ligger på knappt 100 kr/h och sen tillkommer OB och ÖT osv.

När jag var i din ålder så jobbade jag med att packa läkemedel inom läkemedelsindustrin ett tag innan jag började plugga, det var ett jobb helt utan krav på utbildning där man i princip stod och glodde på ett löpande band och jag tjänade mer då än vad du gör nu och det var 11 år sen.... Så vore jag dig så skulle jag kräva högre lön eller aktivt söka ett annat jobb.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)