webForumDet fria alternativet

Annonsen är bindande?

Juridik

19 svar · 1 351 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Om man skriver "annonsen är bindande" i en annons, måste alla som läser den då köpa produkten? :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

menar du allvar eller blandar du ihop juridik och cafét nu?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Allvar.

Frågan är väl egenligen mer hur mycket måste man göra för att det ska bli bindande?

Räcker det att skriva det? Räcker det att läsaren på något sätt bekräftar att han godkänner det, typ en lapp man måste lyfta på eller knappt man måste trycka på.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Du borde egentligen förklara bättre vad det är du syftar på, i vilket sammanhang (web, papperstidning, osv).

Generellt kan man inte bli bunden vid ett avtal bara genom att läsa detsamma eftersom man ju först måste läsa vad det är man ska ta ställning till innan man kan ta ställning alls. Man måste istället låta läsaren/användaren göra ett aktivt val. Typ så här:

Avtalstexten här. Sen en knapp "godkänner" och eventuellt en annan "godkänner inte". Då kan det under vissa omständigheter kan betraktas som bindande.

Men om det gäller t.ex. köp så har ju köparen/användaren ändå ångerrätt, och det finns flera andra liknande bestämmelser som är tvingande (dvs går inte att avtala bort).

Så, utan att veta ett skvatt om vad detta rör sig om kan man nog inte bli mer specifik än så här: Om användaren gjort ett aktivt val så har du större chanser att hävda att det finns en överenskommelse än annars.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Danne V skrev:

Du borde egentligen förklara bättre vad det är du syftar på, i vilket sammanhang (web, papperstidning, osv).

Generellt kan man inte bli bunden vid ett avtal bara genom att läsa detsamma eftersom man ju först måste läsa vad det är man ska ta ställning till innan man kan ta ställning alls. Man måste istället låta läsaren/användaren göra ett aktivt val. Typ så här:

Avtalstexten här. Sen en knapp "godkänner" och eventuellt en annan "godkänner inte". Då kan det under vissa omständigheter kan betraktas som bindande.

Men om det gäller t.ex. köp så har ju köparen/användaren ändå ångerrätt, och det finns flera andra liknande bestämmelser som är tvingande (dvs går inte att avtala bort).

Så, utan att veta ett skvatt om vad detta rör sig om kan man nog inte bli mer specifik än så här: Om användaren gjort ett aktivt val så har du större chanser att hävda att det finns en överenskommelse än annars.

Det går att förhandla bort ex. ångerrätten om man klart och tydligt anger detta i ex. de allmänna villkoren och att sedan köparen godkänner dem vid en beställning.
Har själv varit och tagit fram sådana avtal och de skall enligt de jurister jag var i kontakt med vara ok. det får dock inte föreligga utrymme för tolkningar.

Det kan exempelvis stå att en beställning är bindande i de allmänna villkoren, vilket innebär att man avtalar bort ångerätt, distansköplag etc.

Vatos Locos skrev:

Det går att förhandla bort ex. ångerrätten om man klart och tydligt anger detta i ex. de allmänna villkoren och att sedan köparen godkänner dem vid en beställning.
Har själv varit och tagit fram sådana avtal och de skall enligt de jurister jag var i kontakt med vara ok. det får dock inte föreligga utrymme för tolkningar.

Det kan exempelvis stå att en beställning är bindande i de allmänna villkoren, vilket innebär att man avtalar bort ångerätt, distansköplag etc.

Nej, jag tror inte du kan förhandla bort t.ex. ångerrätten. Den tillhör väl konsumentköplagen, och jag tror att den (som konsumenttjänstlagen och andra) är tvingande, dvs de är icke förhandlingsbara och övertrumfar eventuella avtal som strider mot dom.

Är det inte konsumentköp det handlar om går det givetvis bra.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Danne V skrev:

Nej, jag tror inte du kan förhandla bort t.ex. ångerrätten. Den tillhör väl konsumentköplagen, och jag tror att den (som konsumenttjänstlagen och andra) är tvingande, dvs de är icke förhandlingsbara och övertrumfar eventuella avtal som strider mot dom.

Är det inte konsumentköp det handlar om går det givetvis bra.

Två veckors ångerrätt ligger under Distansavtalslagen som är en konsumentskyddslag, den går då inte att avtala bort.

Exempel på ärende finns här på konsumentverket

Lite allmän info finns här på Företagarguiden Det står bland annat:

Lagen kan inte avtalas bort och är tvingande till skydd för konsumenter.

Vatos Locos skrev:

Det där låter väldigt olagligt i mina öron.

HiDensity skrev:

Det där låter väldigt olagligt i mina öron.

Nopp, det är förankrat juridiskt och är helt ok under förutsättning som jag skrev tidigare att klart och tydligt framgår och att det inte finns utrymme för egna tolkningar och att konsumenten genom att verifiera de allmänna villkor som gäller vid en beställning godkänner detta,

Det är därför som det är oerhört viktigt att läsa igenom villkoren vid olika beställningar av tjänster/produkter.

Vatos Locos skrev:

Nopp, det är förankrat juridiskt och är helt ok under förutsättning som jag skrev tidigare att klart och tydligt framgår och att det inte finns utrymme för egna tolkningar och att konsumenten genom att verifiera de allmänna villkor som gäller vid en beställning godkänner detta,

Det är därför som det är oerhört viktigt att läsa igenom villkoren vid olika beställningar av tjänster/produkter.

Jag ställer mig starkt tvivlande till detta. Gäller det alltså konsumentköp? På webben? Kan du visa hela texten?

Vaddå "utrymme för egna tolkningar"? Menar du att det står så i avtalet? Typ "detta avtal ger inte utrymme för egna tolkningar"?

Jag tror att de jurister du pratat med är ute och cyklar, eller så har du fått något om bakfoten. Nåt fel verkar det vara i alla fall.

Danne V skrev:

Jag ställer mig starkt tvivlande till detta. Gäller det alltså konsumentköp? På webben? Kan du visa hela texten?

Vaddå "utrymme för egna tolkningar"? Menar du att det står så i avtalet? Typ "detta avtal ger inte utrymme för egna tolkningar"?

Jag tror att de jurister du pratat med är ute och cyklar, eller så har du fått något om bakfoten. Nåt fel verkar det vara i alla fall.

Nja, vi har haft turen att komma i kontakt med bra byråer, vill inte kommentera vilka villkor det gäller då jag inte längre har med dessa företag att göra.

Vad jag menar med tolkning är att texten skall vara så pass tydlig i sig att man inte på eget bevåg kan tolka den annorlunda än vad syftet avger
EX:
Jag binder mig att följande beställning är bindande och inte kan ångras genom att företag X påbörjar sitt arbeta med att behandla order ...

Godkänner kunden detta genom trycka för den berömda bocken eller skriva under med sin signatur, så anser jag samt de jurister jag varit i kontakt med att kunden är medveten om vad som gäller och därmed inte åberopa ångerrätt m.m.

Hoppas att min formulering ovan är tydlig nog, vill inte att det skall finnas utrymme för egna tolkningar :bire

Vatos Locos skrev:

Godkänner kunden detta genom trycka för den berömda bocken eller skriva under med sin signatur, så anser jag samt de jurister jag varit i kontakt med att kunden är medveten om vad som gäller och därmed inte åberopa ångerrätt m.m.

Hoppas att min formulering ovan är tydlig nog, vill inte att det skall finnas utrymme för egna tolkningar :bire

Du är fortfarande inte tydlig om det gäller konsumentköp eller inte. Men eftersom du i alla fall inte sagt annorlunda, så antar jag att det är det.

Jag lovar att det är fel - om det inte finns några omständigheter som du inte vill/kan presentera här. Konsumentskyddslagarna ÄR tvingande, dvs de FÅR inte avtalas bort. Även om en nykter, myndig konsument skulle gå med på att avtala bort dom, så gäller inte den delen i avtalet (alternativt är hela avtalet ogiltigt).

Du gör givetvis som du vill. Men jag föreslår att du kontaktar t.ex. konsumentverket eller jurister som faktiskt kan det här.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Danne V skrev:

Du är fortfarande inte tydlig om det gäller konsumentköp eller inte. Men eftersom du i alla fall inte sagt annorlunda, så antar jag att det är det.

Jag lovar att det är fel - om det inte finns några omständigheter som du inte vill/kan presentera här. Konsumentskyddslagarna ÄR tvingande, dvs de FÅR inte avtalas bort. Även om en nykter, myndig konsument skulle gå med på att avtala bort dom, så gäller inte den delen i avtalet (alternativt är hela avtalet ogiltigt).

Du gör givetvis som du vill. Men jag föreslår att du kontaktar t.ex. konsumentverket eller jurister som faktiskt kan det här.

När jag uppgraderade hastigheten på mitt bredband, tror jag det var, via webben för några år sedan fanns det en möjlighet att få den högre hastigheten direkt. Hållpunkten var att man avsa sig ångerrätten. Hur hållbart detta var/är juridiskt vet jag inte, men det var så avtalet såg ut.

J. Rönnberg skrev:

När jag uppgraderade hastigheten på mitt bredband, tror jag det var, via webben för några år sedan fanns det en möjlighet att få den högre hastigheten direkt. Hållpunkten var att man avsa sig ångerrätten. Hur hållbart detta var/är juridiskt vet jag inte, men det var så avtalet såg ut.

Jodå, jag kan tänka mig att det finns något enstaka undantag till bl.a. ångerrätten. T.ex. om det man köper innebär att man direkt konsumerar det, eller om man köper ett serienummer till ett program eller liknande. Det är det jag menar med att det måste finnas omständigheter som Vatos Locos inte vill/kan berätta, eftersom jurister tydligen ansett avtalet är OK.

I ditt fall låter det väldigt skumt, faktiskt. Skulle tro att bolaget körde en rövare (vilket förresten är ganska vanligt att IT- och elektronikföretag gör. Risken att dom åker dit är minimal eftersom det kräver att nån ska orka stämma dom. Och vem orkar det?)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Enligt vad jag vet kan man avsäga sig ångerrätten om man explicit avskriver sig den, i samband med ett avtal.

Jag kollade upp det här - lite snabbt, så det är säkert inte 100%. Tydligen är det bara när distansköpslagen gäller som man i vissa fall kan avtala bort ångerrätten. Inte i andra konsumetköpssammanhang alltså.

Villkoren ska tydligen vara att varan är specialgjord åt kunden, och avtalet om detta lär inte gälla förrän kunden fått en "varaktig kopia" (dvs på papper) av avtalet: http://www.konsumentombudsmannen.com/Documents/konsumentratt/distans och hemförsäljningslagen_broschyr_a5_uppslag.pdf

Tydligen har KO stämt och vunnit över företag som felaktigt använt sig av avtal där kunden avsäger sig ångerrätten: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=4022&lngCategoryId=546

Cint.se har man också diskuterat detta http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=74093&PageIndex=3
dålig med källhänvisningar i deras tråd, dock.

Danne V skrev:

Naturligtvis så avser det konsumentköp, en beställning mellan 2 företag är alltid bindande.

Om du läser några inlägg upp så ser du att jag har varit i kontakt med flera olika advokatbyråer och det är därför som jag är säker på min sak.

Vatos Locos skrev:

Naturligtvis så avser det konsumentköp, en beställning mellan 2 företag är alltid bindande.

Om du läser några inlägg upp så ser du att jag har varit i kontakt med flera olika advokatbyråer och det är därför som jag är säker på min sak.

Ållrajt, jag ska inte vara stönig. I mitt inre ringer en hel arsenal av varningsklockor, men om du är säker så ska du väl bara tuta o köra. Lycka till!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Danne V skrev:

Tydligen är det bara när distansköpslagen gäller som man i vissa fall kan avtala bort ångerrätten. Inte i andra konsumetköpssammanhang alltså.

Självklart är det bara när distans- och hemförsäljningslagen är tillämplig som man har anledning att avtala bort ångerrätten, eftersom det endast är då det överhuvudtaget finns någon lagstadgad ångerrätt.

I alla övriga fall gäller pacta sunt servanda - ingångna avtal skall hållas.

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg

precis. ångerrätt finns inte i någon lag bortsett från distansköpslagen. företag har ingen skyldighet att ge vare sig öppet köp, ångerrätt eller garanti för den delen. dock gäller 14 dagars ångerrätt på distansavtal. kan dock tänka mig att detta kan avtalas bort, speciellt om man får hem papper som ska skrivas på och skickas tillbaks innan dessa 14 dagar löpt ut. då lär väl rätten bortfalla helt så fort dom fått papprena.

Medlem sedan mars 2001363 inlägg

1. Det står väl i distansavtalslagen att den är tvingande?

2. Varför skulle man vilja avtala bort den? För att få nöjda kunder ???

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)