webForumDet fria alternativet

Använda "idrottsmäns" namn.

Företagande

2 svar · 376 visningar · startad av Idesprutan

Medlem sedan okt. 20072 inlägg
Frågan#1

Hej
Har funderat på att anordna ett spel liknande Aftonbladets drömelvan / dreamteam, fast inom en helt annan sport. Upplägget är på exakt samma sätt. Man registrerar sig för ett mindre belopp, tex 50:- får tilgång till en kassa att köpa spelare för, för att bilda sitt eget lag.

Spelarna man valt får sedan poäng utefter en fastställd lista på vad dom presterar i sin idrott under en fastställd period. I princip samma upplägg som aftonbladets dreamteam tävlingar kort och gott

Har några juridiska funderingar angående detta.

1. Anses denna typ som ett lotteri eller en tävling, om det anses som en tävling krävs inget tillstånd som jag förstår men däremot om det bedöms som ett lotteri.

2. Antar att jag hur som helst inte får anväda idrottsmännens namn utan tillstånd? Om jag nu skulle få det så är det ju det absolut enklaste.
Om inte så krävs det tillstånd från alla dom aktuella personerna? Eller kan jag via t.ex föreningar/förbund/sponsorer få tillstånd? Krävs det isf att den "sammanslutning" jag vänder mig, att dom har ett skriftlig avtal om att få "licensiera" ut namnen i olika sammanhang eller kan dom göra det hel godtyckligt som sponsor/förbund.. osv?

Som jag ser det känns det i princip omöjligt att få till detta om jag personligen måste få var och en av spelarenas tillstånd då det innebär alldeles för mkt kontakter och att säkerligen vissa kommer att tacka nej och då stjälps hela iden mer eller mindre.

Att få tillstånden från t.ex sponsorer ser jag som en kanske ganksa god möjlighet då dom kommer att se detta som marknadsföring. Men har sponsorerna rätt att göra så, utan personens vars namn kommer att användas samtycke?

Vet inte om dessa frågor är direkt lätta att besvara men är tacksam för dom svar jag kan få.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

1. Så länge som det inte är blind slump som avgör är det inget lotteri, om jag förstått det rätt. Ett managerspel brukar ju tvärtom handla väldigt lite om slump.

2. Du behöver ligornas/förbundens tillstånd för att få använda deras namn. Förra året sen var det snack om en snubbe som hade en pizzeria där han krängde en "OS-pizza" (under pågående OS), och IOK ville stämma honom för att han använde deras namn olovandes.

Medlem sedan okt. 20072 inlägg

Ja förbunds namn osv var ju inte det jag syftade på utan alltså dom enskilda idrottsmännens namn... Dom man kan köpa för att bilda sitt lag.

Tilläggas ska att det finns inget egentligt förbund att vända sig till inom den sporten jag funderar på, däremot sponsorer till idrottarna som det förmodligen i första hand handlar om att sikta in sig på för att få tillstånd om det nu behövs.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)