Jag går i tankarna att starta eget och har nu vissa frågor.
Säg att jag har två jobb under ett år. Det ena ger 6000 och det andra 4000 (båda inkl moms). Hur mycket moms ska jag då betala på det?
Hur funkar det egentligen med skatten? Jag har sett massor av olika procensatser på egenavgifter, kommunalskatt osv. När betalar jag dessa? Om jag tex. första året köper saker till företaget för alla inkomster, vilken skatt är det jag betalar då?
Säg att jag driver mitt företag och bestämmer mig för att köpa en skrivare, främst för användning till företaget. Ska jag då köpa denna momsfritt till företaget, eller ska jag ta ut "lön" från mina inkomster och köpa den privat med moms? Jag antar att det förstnämnda måste löna sig?
Det beror på vad du gör, momssatserna skiljer sig (som du säkert vet)
Böcker är 6%, mat är 12% (jag kan inte alla varor här) men de allra flesta varor/tjänster är 25%.
Så om jobben ovan är gjorda med "vanlig 25%" moms så räknar du: 10.000 -20% = 2000 kr
(20% = 25% när man räknar från inkl. till exkl.)
Svaret är alltså samma som om du gör jobbet för 8000 kr exkl moms (8000+25%=10.000)
Sen när det gäller skatterna så skiljer det sig från kommun till kommun, precis som du skriver. Du lär kolla med skatteverket där du bor. (Jag tror du kan söka upp din kommun på deras webbsida och se tabellerna där)
Kortfattat så betyder det så här:
Kan du använda saken du köper privat så ska 50% betalas av firman, 50% ska betalas med egna medel (lön).
Procentsatserna är inte defenitiva utan beror på hur mycket du kan använda dem i privat syfte.
Detta har jag precis bråkat (se tråden) om med skatteverket! :(
Och vad som skatteverket tror att man skulle kunna använda i privat syfte är bara en tolkning/gissning från deras sida!
Men har du som sagt kontor så kan du nog slippa dessa "tolkningar".
Men sen när man har dragit av momsen och har en viss summa pengar kvar, dras skatten på den direkt, eller dras den när man tar ut pengarna i lön? Och fick inte riktigt svar på vad egenavgifter är och när det används.
Ytterligare en fråga. När man kör enskild firma, måste man starta upp en nytt bankkonto för firman då, eller kan man använda sitt privata?
Men sen när man har dragit av momsen och har en viss summa pengar kvar, dras skatten på den direkt, eller dras den när man tar ut pengarna i lön? Och fick inte riktigt svar på vad egenavgifter är och när det används.
Ytterligare en fråga. När man kör enskild firma, måste man starta upp en nytt bankkonto för firman då, eller kan man använda sitt privata?
Du ÄR samma som firman. Allt som går in är "lön" efter att du betalt skatter. Du kan alltså inte "ta ut som lön" eftersom det redan ÄR lönen. Du har redan "fått" den.
Men det finns vissa möjligheter för en enskild firma att "skjuta upp" viss inkomst och hålla undan den från beskattning några år (tror det är fem?). Detta för att man i början ofta har högre utgifter (anskaffning osv).
Du behöver inte alls ha separata konton för firma och privat. Men det underlättar oerhört om du har det, så det rekommenderas absolut!
Snacka med skatteverket där du bor, och ge dig inte förrän du fattar. Försök få tag på en bokföringsbyrå/redovisningsbyrå som kan hjälpa dig. Det beror lite på vilken typ av verksamhet du har, men det behöver inte kosta många tusenlappar per år alls. Och dom kan ge dig råd osv.
När man kör enskild firma med omsättning under 1 miljon (tror jag gränsen går i dagsläget) om året så kan/brukar man använda sig av förenklat bokslut.
Detta innebär att all moms betalas endast 1 gång/per år och sker vid deklarationen.
Skatteåterbäring eller kvarskatt, precis som vanligt.
Sen för att inte skattesmällen ska bli för stor vid detta tillfälle så gör man en preliminär skatteinbetalning varje månad.
Första året uppskattar du vad resultatet kommer att bli, dvs. alla inkomster minus alla utgifter.
Ex. Du jobbar och får in 20.000 under år 1.
Sen har du också handlat prylar för 4 tusen.
Resultatet är då alltså 16.000.
Detta resultat splittar du på 12 månader och betalar in skatten av den summan varje månad.
Vad skatten blir skiljer som sagt från kommun till kommun men du kan räkna typ så här:
16.000 kr/12 mån = 1333 kr.
1333 - egenavgift (ca 31%) = 920
920 - komunalskatt (för mig är den 34%) = 607
Av resultatet på 1333/mån så tar du en lön på 607 kr och betalar in resten (1333-607) = 726 kr till ditt skattekonto varje månad.
Skattekontot är inget nytt konto utan ditt vanliga konto hos Skatteverket.
Detta är en av nackdelarna med att firmatypen är enskild firma, man "får" inte spara pengarna i firman vid årets slut utan dessa blir din vinst som du måste ta ut i lön.
(Visst, det går att trolla lite med siffrorna om man har en bra revisor! :) )
I Jönköping har vi ett ställe som heter Science Park som är sponsrat av kommunen och grejer. Dit kan man kostnadsfritt gå och snacka om allt som har med företagsamhet att göra. Få gratis råd, tips och hjälp med registrering. Något jag helt klart ska göra till nästa år!
Jag kan rekommendera dig att ta kontakt med Drivhuset om det finns på din ort. Då får du hjälp med det mesta när det gäller att starta företag. De vänder sig i första hand till studenter.
Ett annat alternativ är att använda sig av exempelvis Bolagsbolaget eller Frilans finans. Då slipper du den krångliga biten, men blir av med en del av vinsten i avgift istället.
Jag tänkte när jag läste början på tråden! Jamen detta har ju varit uppe tidigare! Men när jag läser de eminenta svaren ser jag att en fråga kan ställas flera gånger och få bra svar som är sammanhållande.
Va bra att wF finns ;-)
Helt otroligt bra svar jag har fått. Äntligen börjar jag förstå. Fortsätter med följdfrågor förstås =)
På blanketten om ansökan för F-skatt och momsregistrering finns fältet verksamhetens överskott för uträkning av preliminärskatt. Där ska jag alltså fylla i den summa (efter momsavdrag) som jag förväntar mig att tjäna under det första räkenskapsåret? Om jag sätter utgående och ingående moms som lika mycket påverkar den inte preliminärskatten?
Jag tänkte förlänga första räkenskapsåret till sista december 2008. Ska summan sammanlagd skatt delas på 14 månader då?
Helt rätt! :) Du ska fylla i det du förväntar tjärna under året där efter moms är avdragen. Om det nu inte står vilken omsättning du kommer att ha (jag minns inte ordagrant vad det står) då är det summan inkl. moms.
Ett tips är att hålla ner summan, det finns ingen anledning att skriva att du kommer att tjärna flera hundra tusen (om man säger så). Det innebär bara att du betalar mer preliminärskatt varje månad då. Det är alltså bättre att skriva att du bara kommer att ha ett överskott på säg 10-20 tusen och betala lite varje månad. Allting räknas ändå ihop i slutändan och du får då betala in ganska mycket vid deklarationen.
Se till och spar pengarna på bankkontot bara, man blir lätt sugen att handla upp dem när de bara sitter där på kontot! ;)
Du kan sätta ingående och utgående moms till samma men jag skulle inte rekomendera det faktiskt!
En gissning är då att du kommer att bli granskad. För startar man företag så räknar skatteverket med att du kommer att ta ut lön (eget utag) i det.
Om du förlänger räkenskapsåret så delas summan på 14 mån. precis som du skriver! :)
I rutan "Beräknad årlig momspliktig försäljning inklusive
export och försäljning inom EG" ska jag jag som jag förståt det ange den inkomst jag kommer ha under året. Om detta skulle vara t.ex 10 000 kr, skulle jag rent logiskt sett behöva ange överskott på 8000 kr under preliminärskatten och 2000 kr under utgående moms? Nu gäller ju visserligen preliminärskatten första räkenskapsåret, och beräknad försäljning 12 månader från startdatum, men det skiljer ju bara 2 månader.
Tycker du jag ska istället ska sätta 0 kr på ingående moms, och sedan vänta tills inkomstdeklareringen och fixa till det då? Jag vet ju inte om jag ska köpa något ännu.
Jag tänker så här när det gäller skatt och egenavgift:
Jag tar ut 15 000 kr från mitt företagskonto varje månad.
Jag betalar även in 15 000 kr till Skatteverket varje månad. (+ ev. moms)
Efter första bokslutsåret fick jag tillbaka ca: 5000 kr i skatt så det stämmer ganska bra där jag bor!
Tycker du jag ska istället ska sätta 0 kr på ingående moms
Njae, nej, sätt en summa som du tror att du kommer att handla för. Ett par tusen kanske. Då ser det i alla fall genomtänkt ut inför Skatteverket! ;)
Du behöver heller inte tänka ihjäl dig på dessa summor, det är ju helt omöjligt att veta hur stor omsättningen blir under året, eller hur?!
Det brukar också ta lite tid innan pengarna börjar rulla in, därför är det bra att hålla nere siffrorna.
Du kan också när du vill under året ringa SV och justera den preliminära insättningen, om du märker att du antingen inte har råd att betala in eller att det går jättebra och du får jättemycket pengar över som egentligen ska in som skatt (vilket vi får hoppas på! :) )
Okej, där ser man. Men för att återgå till min tidigare fråga, finns det något samband, och vilket, mellan "Beräknad årlig momspliktig försäljning inklusive
export och försäljning inom EG", överskott och utgående moms?
Och sen det här med maskiner och inventarier. Saker som jag vet jag i framtiden kommer behöva till företaget är vissa datortillbehör, kamerautrustning, telefon och liknande. Är detta saker jag ska ange under denna punkt redan nu? Enligt blankettbeskrivningen avser ju detta fält saker som behövs "när verksamheten har kommit igång".
Men för att återgå till min tidigare fråga, finns det något samband, och vilket, mellan "Beräknad årlig momspliktig försäljning inklusive export och försäljning inom EG", överskott och utgående moms?
För att kunna förklara detta så lära jag kolla på min registrering! :)
Så här såg den ut och dess fält: Momspliktig försäljning är summan du gjort jobb för, exkl. moms. 50.000 kr Utgående moms är summa moms på försäljningen. 12.500 kr Ingående moms är summa moms på inköp. 10.000 kr
10.000 kr i ingående moms betyder att jag räknade med ett inköp av maskiner för 40.000 kr Nettointäkt 10.000 kr, är skillnaden mellan försäljning och inköp (50.000-40.000).
Jag kryssade också i att önskar uppskov i tre månader med betalningen av den debiterade preliminärskatten. Bara för att hinna få in lite pengar!
Maskiner och inventarier:
Jag fyllde i dator och musikutrustning i denna ruta.
(jag lobbar som programmerare/webbdesigner och musikproduktioner)
Det här med anskaffningskostnad för inventarier och det, vad är lämpligt att ange där? Står ju inget om någon tidsram, så det skulle ju lika gärna kunna vara alla mina inköp på företaget inom 10 år?
Jag vet inte vad du tänkt jobba med men det de menar är vilken utrustning du behöver för att kunna börja ditt jobb, så att fakturorna kan börja rulla ut! ;)
Jag vet inte vad summan har för betydelse faktiskt! Jag fyllde i 50.000 kr på min registrering.
När jag har skickat in min blankett är det skatteverket som räknar ut preliminärskatten och skickar ut instruktioner om hur mycket jag ska betala in, var jag ska betala in och när jag ska betala in? Så jag själv inte råkar räkna ut fel och sätta in helt fel summa på helt fel bankgiro, haha :P
Jag vill undvika extra utgifter (jag kommer inte ha så stora inkomster), och tänkte därför inte skaffa ett bankkonto för firman, utan köra på mitt privata, men hur fungerar det egentligen mellan firmans pengar och mina privata pengar? Säg att jag på firman skulle ha tjänat ihop 5000 kr, men jag behöver köpa in en sak till firman som kostar 8000. De pengar firman inte har vill jag alltså betala med mina privata slantar. Går det?
Tack för alla svar hitills doggelito. Otroligt snällt att du tar dig tid att hjälpa! (y)
När jag har skickat in min blankett är det skatteverket som räknar ut preliminärskatten och skickar ut instruktioner om hur mycket jag ska betala in, var jag ska betala in och när jag ska betala in?
Jepp, du får papper hem, specat varje månad med beloppet. Summan sätts in till ditt skattekonto (kontot har du redan), du anger SV:s bankgiro/plusgiro och ditt personnummer som referens, inga konstigheter!
Oftast ska pengarna in den 12:e varje månad.
Ladytron skrev:
Jag vill undvika extra utgifter
Det är bra! :) Men att inte skaffa ett företagskonto låter dumt! Riktigt dumt! :) Kontot kostar inte många kronor på ett år om det ens kostar nånting!?
Du behöver nog koppla bankgiro till kontot också, så att kunderna kan betala dig! :)
Bankgirot kostar ett par hundringar om året.
Bankgirot kan du nog skippa om du verkligen inte vill göra dig råd med det, men då måste du få kunderna att antingen betala kontant eller sätta in direkt på ditt konto. Inte så seriöst men det går! Men om jag var du så skulle jag ta mina privata pengar i västa fall och skaffa bankgiro för dem! :)
Ladytron skrev:
Tack för alla svar hitills doggelito. Otroligt snällt att du tar dig tid att hjälpa!
Det e lugnt, jag skickar en faktura sen när du är klar med frågorna! ;) §e
Jag har fått så många bra svar själv på wF genom åren så det är bara roligt att kunna ge lite tillbaka! :D
1333 - egenavgift (ca 31%) = 920
920 - komunalskatt (för mig är den 34%) = 607
Av resultatet på 1333/mån så tar du en lön på 607 kr och betalar in resten (1333-607) = 726 kr till ditt skattekonto varje månad.
Sitter och kalkylerar nu och försöker få fram vad min skatt kommer bli på det jag fakturerar och går i vinst.
Enligt ovanstående recept så blir det ju lite mer än 50% i skatt, närmare 55% till o med.
Har hört att man ska få ut lite mer än hälften av det man fakturerar (om man ligger under brytpunkterna för statlig skatt)
Men även om jag kör med 30% skatt enligt ovanstående exempel så blir det ändock > 50% :OO
Jag sitter i den sitsen att jag hamnar över brytpunkten och måste räkna fram korrekt % för att veta vad jag ska få ut netto.
(scenariot är: lirar i band och alla ska ha ut motsv tex 1000 kr/gubbe, vi som fakturerar måste lägga på rätt faktor, knepigt att veta exakt men man kan ju gissa skapligt nära)