Har planer på att starta en enskild firma, syftet är kort webbdesign.
hur tar man betalt? offerterar man och kommer överens med kunden först eller går man på timlön? hur mycket bör det ligga på isf för att täcka diverse omkostnader?
Risken med att ta timpeng är om det som oftast visar sig ta längre tid än beräknat, något som kan få vilken kundrelation som helt att brista.
Jag föredrar offert till ett fast pris. Men då gäller det att vara mycket noga med att komma överens exakt vad som ingår och framför allt vad som inte gör det. Exempelvis support i efterhand, buggfix och inte minst om webbhotell och domännamn.
Inga kunder gillar timdebitering eftersom det inte ger det minsta kontroll på vad kostanden kommer att bli. Man vill betala en fast summa.
Gör ett extremt utförligt frågeformulär om ALLT som kan tänkas bli inkluderat i ett jobb, från kodning, bildhantering, textproduktion, inköp av bilder, hur många ändringar av layoutförslagen som ingår till upphovsrätt, uppdateringar, webhotell, osv.
Se till att kunden inte på minsta vis kan tänkas att missförstå vad du ska göra - och INTE göra.
Lämna offert i FAST pris på jobbet när du räknat ut vad det kan kosta. Skriv en extremt detaljerad offert, baserad på frågorna. Skriv "vid uppdrag som inte täcks av denna offert debiteras en timpenning på xxxx SEK" eller nåt.
Vid MINSTA avvikelse från offerten efter att jobbet har startat, tala om detta INNAN du säger OK till extrajobbet eftersom kunden kanske tror att det faktiskt ingår. Bekräfta sedan detta med mail eller brev INNAN du börjar med det.
Framförallt: Försök förstå kunden. Han vet nästan aldrig vad du egentligen pysslar med och känner sig ofta "bortkollrad". Visa tålamod om han blir krånglig. Bygg förtroende. Och om jobbet gick snabbare än vad du räknade med, visa det när du fakturerar.
En annan sak som kanske inte är så vanlig i Sverige: Jag jobbar med kunder i bl.a. Asien och Australien och tar 50% av offertsumman direkt - innan jag påbörjar jobbet. Kräver kanske att man ska vara "känd", men gör att kunden engagerar sig och att du i alla fall får halva summan om kunden skulle "försvinna". Jag vet några i Sverige som tar 30% direkt, 30% i halvtid (man specificerar nån milstolpe), och resten vid leverans. Försök få till nåt sånt....
289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25