webForumDet fria alternativet

När blir det en kartell?

Företagande

25 svar · 1 679 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Jag har precis fått veta att alla pizzeriorna i Falkenberg ska sluta med hemkörning den sista september enligt en mellan de olika ägarna.

Anledningen är att det är för kostsamt att leverera mat till folk och företag men dom måste ändå göra det just för att dom andra gör det, därför har dom beslutat att det är bäst för dom alla om alla slutar.

Klassas detta som en kartell?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Det låter så, Men det gäller väl att man kan bevisa att dom kommit överens om att alla ska sluta...

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Det här är ju skandal! Jag tyckte det var illa när dom höjde priserna till 55:-! Får väl hoppas att någon ändrar sig och börjar igen/låter bli att sluta..

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

varför inte bara öppna en egen pizzeria och ta upp kampen? kanske en som enbart har utkörning? lokalkostnaden lär ju minska drastiskt. .. fixa avtal med lokala taxi för utkörning?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

En kartell är väl om flera företag kommer överens om att ha samma priser.
Om alla bestämmer sig för att ta bort en tjänst/vara så tror inte jag det är en kartell. Fast jag spekulerar bara.

Poteta skrev:

En kartell är väl om flera företag kommer överens om att ha samma priser.
Om alla bestämmer sig för att ta bort en tjänst/vara så tror inte jag det är en kartell. Fast jag spekulerar bara.

Men om man ser det så här: ifall dom har haft ett "möte" där dom bestämmer att alla ska sluta med utkörning...

Då måste det väl nästan ingå i samma kategori?

Enligt pizzakillen jag pratat med så har dom haft ett möte där dom kommer överens om detta.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Ledel skrev:

Det här är ju skandal!

"Skandal" är det rätta ordet!

/r Fel av mig. "Dagens I-landsproblem" menar jag.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nja, skandal är att tråden är postad i fel forum... :OO

Flyttar tråden från cafét...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Nej, det klassas nog inte som en kartellbildning. En kartell tror jag är en tillfällig förening för att kunna konkurrera ut en tredje part. Alltså om 4 pizzerior gick samman på nåt sätt för att konkurrera ut t.ex. en nyetablering av en annan pizzeria eller nåt.

Däremot tror jag att det bryter mot konkurrenslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930020.HTM

Du kan kolla mer hos konkurrensverket: http://www.kkv.se/

Danne V skrev:

Nej, det klassas nog inte som en kartellbildning. En kartell tror jag är en tillfällig förening för att kunna konkurrera ut en tredje part. Alltså om 4 pizzerior gick samman på nåt sätt för att konkurrera ut t.ex. en nyetablering av en annan pizzeria eller nåt.

Det stämmer väl endå inte?

En kartelbildning e väl när te.x när det finns 4 pizzerior och istället för att konkurera med priserna så bestämmer man att alla ska ha samma pris på pizzorna, Så att inte någon ska kunna lägga sig en 5 under dom andra, Så att dom andra måste gå 5 under denna, och så måste pizzeriorna pressa priserna...

Esen skrev:

Det stämmer väl endå inte?
.

Kanske inte, jag skrev att jag inte var säker. Men jag tror att definitionen på "kartell" är när en grupp företag går samman för att försöka konkurrera ut någon annan på sätt som inte är riktigt rumsrena.

Jag har säkert fel, men det spelar ju ingen roll vad man kallar det, eller hur? Huvudsaken är väl att få reda på om pizzeriorna gör nåt fuffens.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ingen som läst på Wikipedia i stället för att "tro" en massa saker? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kartell :i

silfver skrev:

Ingen som läst på Wikipedia i stället för att "tro" en massa saker? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kartell :i

Nä. Det är för sissies och inge kul alls. :)
(dessutom gav det ju knappas nån vägledning)

silfver skrev:

Det e roligare att gissa ;)

Det är ju ganska intressant, för om kartell är när flera företag (pizzabagare) går samman och höjer sina priser till samma nivå, var det just detta som hände för ett tag sedan.
Det var samma pizzerior som nu går ihop om utkörningen som en måndag hade priset 55:- för en pizza under lunchtid. Det betydde en höjning med 5:-, och för en av dom 10:-

OT: Vi Falkenbergare får mana till någon slags demostration och istället bara äta på Burger Inn...

Jag har skrivit till tidiningen, får se om dom är intresserade av att gräva lite i det :)

Quid skrev:

Jag har skrivit till tidiningen, får se om dom är intresserade av att gräva lite i det :)

Hallands Nyheter hade ett reportage idag (fredag) om detta. Inget vidare grävande, mest konstanterande. Du får ta lite bilder och skicka till Aftonbladet!

Quid skrev:

Skicka ett mail till Konsumentverket också, och lägg med så mycket "bevis" du kan. Tidningen kommer troligen att kolla med dom nämligen. Och om du inte orkat anmäla där, så har du ju gett en vink om att det inte är så viktigt trots allt.

Omvänt; Har du anmält till KV/KO, så menar du ju allvar och tidningen har mer material att bygga en story på än om du bra är en vanlig gnällspik.

Kan meddela att pizzeriorna nu har utkörning igen.

Det blev nämligen så att alla pizzerior utom en var med på "kartellen", så då fick väl alla kunderna, då var de andra tvunga att börja igen :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)