Jag har startat en liten firma över sommaren och dragit in lite pengar och sitter och funderar på vad egenavgifterna går till. Om de går till pension eller liknande så borde man ju kunna välja att inte betala egenavgift? Det är inte så mycket pengar det handlar om så jag skulle nog ha mer glädje av dem nu känns det som.
Det var då hemskt vad gnälliga vi skulle vara idag.
@Lasp, det var väl ett mindre konstrutivt svar du gav?
@Danne V, för att han kke är osäker på vart, vad och hur man ska söka där? Frågar han här, får han ju (förhoppningsvis) den hjälp han behöver att hitta ett svar.
Det var då hemskt vad gnälliga vi skulle vara idag.
@Danne V, för att han kke är osäker på vart, vad och hur man ska söka där? Frågar han här, får han ju (förhoppningsvis) den hjälp han behöver att hitta ett svar.
Klar man blir sur. Solen skiner o allt är bra, åsså börjar nån yra om skatter.... ;)
Nejdå, jag bara undrade eftersom det var så fjantigt lätt att hitta uppgifterna hos skatteverket och när man är vuxen (och driver ett företag) så föreföll det mig otroligt att man inte kunde gissa vilken myndighet som vi betalar in våra skatter till...
Men om jag lät grinig ber jag självklart om ursäkt.
Grejen är att jag ser allt som skatt. Och man kan inte välja om man vill betala eller inte. Det var min point.
Fast anställer ni mig så kommer ni undan med 10% istället för 32% ;-)
Ordet får kan ju tolkas som villkorligt, men det är en uppmaning.
Sedan är det ju bara dessa 10% som är till pension. Det andra är skatt, även om man öronmärker det och kallar det avgifter. Iofs ett bra syfte, att klargöra var pengarna tar vägen!
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25