Igår när jag åkte ner till en tobaksaffär och skulle hyra film blev jag felaktigt belastad med en extra kortavgift. Eftersom jag använder mig av VISA så bryter detta mot deras avtal. Jag påtalade för personen som expedierade mig vid kassan att det bryter mot reglerna. Personen sa något i stil med att "så länge jag talar om för dig att du kommer bli påförd en extra kortavgift så är det OK (gentemot VISA) för då har du som kund fortfarande ett val om huruvida du vill genomföra köpet eller ej". Med anledning av detta har jag en rad frågor som jag vill kasta lite ljus på så att jag vid kommande tillfällen exakt vet hur jag skall bete mig. Det här med felaktiga kortavgifter är något jag verkligen stör mig på.
Jag frågade även denna person varför de inte sprider ut kostnaden för kortmaskinen på samtliga varor i butiken, dvs som en påläggssats. Svaret jag fick var att det skulle bli orättvist mot de som betalar med kontanter. I så fall tycker jag det är lika orättvist att jag ska (indirekt) behöva stå för butiksinnehavarens städkostnader eftersom jag inte smutsade ner i butiken under mitt besökt men det argumentet faller ju på sin egen orimlighet.
Följande frågeställningar har jag:
* Kan jag som kund kräva skrivet kvitto i butik (på förekommen anledning då majoriteten av småbutiker aldrig specificerar de köpta artiklarna på kvittona)?
* Om butiken har avtal med banken om att ta VISA-kort, kan de neka mig att handla om jag inte går med på att betala kortavgift (eftersom VISA-kort ej får belastas med denna avgift)? Om svaret är ja, diskriminerar inte butiken mig då eftersom jag inte handlar med kontanter?
* Vad finns det för regler om vilken information som måste finnas med på ett kassakvitto? (ska jag kunna kräva tillbaka kortavgiften som jag felaktigt blivit belastad med måste det ju stå "kortavgift" på kvittot)
Som diskuterar det du nämner. Där kan du kanske möjligtvis hitta svaren?
Men det är en intressant diskussion, just det där med kortavgiften, när det debiterar extra. Kolla igenom den tråden. Annars får vi hoppas att om dina svar ej blir besvarade där, att någon kan svara i denna tråd.
Riktigt intressant, ska sticka ner till affären senare och provköpa något för under 100 spänn. Om de ska ta ut extra avgift för kortet så ska det banne mig stå på kvittot också. :e
Idag ringde jag till skattemyndigheten för att reda ut exakt vad en butik måste ha med på ett kassakvitto (på förekommen anledning då kortavgift aldrig står med som en post på kvittot). Dock fick personen jag pratade med inte fram något matnyttigt som jag kunde gå vidare med utan jag tog kontakt med Föreningssparbanken.
Jag fick prata med ett jättetrevlig tjej och undrade om det fanns någon som kunde svara på frågor om kortavgifter och det kunde hon minsann! :)
Jag drog hela storyn med VISA-kort och felaktiga avgifter. Berättade lite om "incidenten" i lördags då jag blev felaktigt belastad med en avgift. Hon frågade om jag ville göra en anmälan och det ville jag så klart. Sagt och gjort så hade jag lämnat de nödvändiga uppgifterna. Nu kommer banken skicka detta ärende vidare till BABS (förmodar jag).
Hädanefter kommer jag föra upp (och anmäla) alla butiker som felaktigt tar ut denna avgift. Sedan efter ett par månader då anmälan har behandlats så kommer jag att göra ett återbesök och se så att allt står rätt till (dvs att de har upphört med kortavgiften, i mitt fall för VISA) §jr
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25