webForumDet fria alternativet

Måste företagen ange hur länge ett erbjudande gäller?

Företagande

5 svar · 508 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Om jag läser om ett riktigt schysst erbjudande på ett företags hemsida, har de då någon skyldighet att skriva ut hur länge erbjudandet gället?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Som regel.
Men allt ska bedömas efter omständigheterna som råder. Kanske är det uppenbart att ett "sommarerbjudande" inte gäller i december, eller att det finstilta kan stå på annan plats osv. Det går inte att generalisera.
Ge en länk.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Såg precis en tv reklam där dom gjorde reklam för en DVD film/box, Och i reklamen så sa dom att JUST nu betalar du endast 189kr...

Alltså inte något om hur länge dom skulle ha detta erbjudande, Utan endast JUST NU...
Så alltså kan dom ändra det när dom vill, Och alltså verkar det som att dom inte e skyldiga att skriva ut hur lände det varar...

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Det är just "just nu" som jag funderar på.... Bredbandsbolaget har ett erbjudande som "just nu" ger 2 fria månader. Behöver de ange hur länge erbjudandet gäller? För jag hittar det inte någonstans. http://www.bredband.com/wps/portal

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

SimOnline skrev:

Det är just "just nu" som jag funderar på.... Bredbandsbolaget har ett erbjudande som "just nu" ger 2 fria månader. Behöver de ange hur länge erbjudandet gäller? För jag hittar det inte någonstans. http://www.bredband.com/wps/portal

Då det står JUST NU så betyder det ju att ifall du ringer nu så får du det erbjudande som står i annonsen...

Går du in imorgon så kanske det e borta, Eftersom det inte längre e JUST NU utan det var IGÅR, om du förstår vad jag menar...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag kollade in deras erbjudande nyss. Vet inte, och orkar inte ta reda på, om sättet dom presenterat erbjudandet är enligt de riktlinjer som marknadsföringslagen anger. Men jag tvivlar starkt på det, och även om det skulle vara på rätt sida om lagen, så blir jag upprörd över företag som kör med sådana här trick.

Jag skulle tro att lagstiftaren går med på formuleringen "just nu" om företaget ganska tydligt och i direkt anslutning till frasen har en förklaring som visar exakt hur länge erbjudandet gäller. I BBB:s fall är det ju inte så.

Istället har man medvetet valt just den frasen för att den ger sken av det kan vara sista dagen erbjudandet gäller. På så sätt stressar man potentiella kunder att bli kunder innan dom hunnit ta ställning vilket ju är en teknik som anstår ett riktigt skitföretag som BBB.

Å andra sidan är det ju väl känt att BBB gärna pissar på sina kunder om dom kan tjäna en krona extra, så det är ju ingen överraskning.

Kontakta KO/Konsumentverket på http://konsumentverket.se

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)