Jag gör så att jag har två bankkonton. Ett konto som jag får in lönen till och som jag har bankkort till, och så ett konto med högre ränta. Varje månad för jag över en summa från lönekontot till kontot med högre ränta. Jag tar saldot på kontot och drar ifrån alla räkningar och den summa jag behöver ha att leva på och sen för jag över resten. På så vis blir man inte lika frestad att köpa dyra saker eftersom man liksom inte har alla pengar framme. Men skulle det krisa så kan jag ju alltid föra tillbaks pengar. Med bank via Internet är det enkelt.
Behöver jag köpa någon dyr sak så kollar jag hur mycket pengar jag har på reservkontot och funderar på om det är värt att ta ut så mycket eller om det är bättre att vänta ett tag.
I början, när man inte har så mycket pengar sparade kan det ju vara lite svårt, men försök att vänta någon månad med att köpa dyrare saker så du hinner spara ihop. Försök att aldrig använda mer än hälften av pengarna du har sparade under en månad.
Nu är det så här att jag fick min första lön ifrån mitt jobb idag.
Den är nästan slut nu :birp
Men det va saker som jag planerat att köpa ett tag nu :)
Men i fortsättningen vill jag på något sätt kunna ha pengar så jag har det nästan hela månaden ut.
Hur gör ni? Någon som har några schyssta tips?
Grattis till första lönen, jag kan väl säga att jag har motsatta problemet (iofs inget riktigt problem) jag gick nyss från student till inkomsttagare och lever fortfarande som om jag hade så lite pengar som förr bara det att mitt sparkonto växer så det knakar =)
Som talaren ovan, så är två konton väldigt bra att ha, jag gör likadant, de pengarna som blir över när nästa lön kommer investerar jag i fonder, att tänka på dock är att inte investera i fonder om man kan komma att behöva pengarna plötsligt, eftersom fonderna kan ha gått minus och då är det alltid surt att lyfta ut pengarna.
Det är väl min 15sec kurs i privatekonomi =) (förkunskaper är dock tydals fina tips =)
Jag köpte dom sakerna som jag planerat.
Sen satt jag över lite pengar till ett sparkonto som jag har.
Så jag har ett "sparkonto" sen har jag ett "e-sparkonto" sen har jag ett vanligt konto som är kopplat till mitt kort.
Så jag tänkte jag skulle göra så här nästa månad.
Jag sätter in dubbelt så mycket på mitt spar konto då jag skulle köpa massor utav saker denna månaden så kunde jag inte sätta in lika mycket.
Men nästa månad blir det dubbelt där iaf.
Sen sätter jag in så mycket pengar som jag tror att jag behöver för att klara mig en månad på mitt vanliga konto
Sen på E-sparkontot sätter jag in pengarna som blir över.
Sen om dom pengarna som jag nu har på mitt vanliga konto som jag beräknat att ska räcka en månad inte räcker så får jag ta ifrån mitt e-sparkonto.
På så sätt så kommer jag inte röra mitt sparkonto.
Sen kan det ju hända att jag inte använder upp pengarna som finns på e-sparkontot och då sätter jag in dom på sparkontot den 25e när min nästa lön kommer.
Kan även tipsa om räntefonder som inte går minus. Dock går de inte lika mycket plus som andra fonder kan göra. Exempelvis har en räntefond jag har ökat med 2,5% det senaste året, medan en "vanlig" Asienfond har gått upp med 47%. Fast Asienfonden kunde lika gärna gått ner med 47% (vilket den också gjorde runt 2000-2002 då räntefonden i stället gick upp 8%).
Ett alternativ, när man sparat ihop lite mer pengar, är aktieindexobligationer. Då låser man pengarna ett år eller två (eller längre tid) men när tiden gått ut får man minst tillbaka sina pengar, så man förlorar inget, men oftast har ju börsen gått upp och då får man ut mer pengar. Exempelvis hade jag aktieindexobligationer i Asien nyligen på ett år och jag fick tillbaka 50% mer än jag satte in.
Det bästa är dock att du går och pratar med din bank och ber om råd. Det är alltid bra att få någon kontaktperson på banken och sköta sin ekonomi, för då är det lätt att få låna pengar sen när man behöver.
Jag köpte dom sakerna som jag planerat.
Sen satt jag över lite pengar till ett sparkonto som jag har.
Så jag har ett "sparkonto" sen har jag ett "e-sparkonto" sen har jag ett vanligt konto som är kopplat till mitt kort.
Så jag tänkte jag skulle göra så här nästa månad.
Jag sätter in dubbelt så mycket på mitt spar konto då jag skulle köpa massor utav saker denna månaden så kunde jag inte sätta in lika mycket.
Men nästa månad blir det dubbelt där iaf.
Sen sätter jag in så mycket pengar som jag tror att jag behöver för att klara mig en månad på mitt vanliga konto
Sen på E-sparkontot sätter jag in pengarna som blir över.
Sen om dom pengarna som jag nu har på mitt vanliga konto som jag beräknat att ska räcka en månad inte räcker så får jag ta ifrån mitt e-sparkonto.
På så sätt så kommer jag inte röra mitt sparkonto.
Sen kan det ju hända att jag inte använder upp pengarna som finns på e-sparkontot och då sätter jag in dom på sparkontot den 25e när min nästa lön kommer.
Låter detta som ett smart upplägg?
Låter väl bra...
Ett smart sätt ifall du har internetbank e att ställa in att det ska föras över pengar direkt till en fond varje månad.
Te.x Jag har ställt in så här:
Varannan vecka så dras 500:- till min fond, Och varje månad så dras 1000:-, Så sammanlagt så dras 2000Kr varje månad utan att jag märker det, Och sen när det gått ett tag så har man sparat utan att man egentligen gör något...
Och då kan man använda pengarna till något som man behöver/vill ha, Men som man inte har råd utan att spara först...
Kan även tipsa om räntefonder som inte går minus. Dock går de inte lika mycket plus som andra fonder kan göra. Exempelvis har en räntefond jag har ökat med 2,5% det senaste året, medan en "vanlig" Asienfond har gått upp med 47%. Fast Asienfonden kunde lika gärna gått ner med 47% (vilket den också gjorde runt 2000-2002 då räntefonden i stället gick upp 8%).
Ett alternativ, när man sparat ihop lite mer pengar, är aktieindexobligationer. Då låser man pengarna ett år eller två (eller längre tid) men när tiden gått ut får man minst tillbaka sina pengar, så man förlorar inget, men oftast har ju börsen gått upp och då får man ut mer pengar. Exempelvis hade jag aktieindexobligationer i Asien nyligen på ett år och jag fick tillbaka 50% mer än jag satte in.
Det bästa är dock att du går och pratar med din bank och ber om råd. Det är alltid bra att få någon kontaktperson på banken och sköta sin ekonomi, för då är det lätt att få låna pengar sen när man behöver.
Okej.
Jag kan absolut ingenting om aktie eller fonder.
Är dock väldigt intresserad utav att lära mig det.
Så jag tänkte att jag skulle sätta mig in i det, dock vill jag lära mig lite mer om det innan jag köper någon fond eller aktie.
Men om man nu köper en sådan där ränte fond, då funkar det ju inte med att sätta in 1000kr precis.
Så då måste jag spara i några månader innan det är någon mening.
Hur mycket pengar ska man ha ungefär för att det ska va någon mening med att köpa aktier eller fonder?
Klassiskt tips är väl att inte småhandla utan ta något eller några tillfällen per månad då du handlar ordentligt.
Ett annat tips är att sätta upp ett buffertmål, som att du dagen innan nya lönen ramlar in på kontot har en viss buffertsumma på kontot. En summa som gör att du klarar oförutsedda utgifter utan problem (som att mobilen skulle haverera eller dylikt). Sätt ett mål, säg att du den 1 januari 2008 ska ha 15kkr på kontot som buffert. När du har fått in vanan att leva så kan du öka på bufferten på några månader till, som att du exempelvis vid midsommar ska ha 20kkr dagen innan nästa lön.
Då lär du dig handskas med ekonomin och du får också ett klart och tydligt tänk över hur långt lönen faktiskt räcker varje månad. Har du en stabil inkomst och buffert slipper du dessutom tänka att "jag måste köpa Eldorados grillkorv eftersom den är tre spänn billigare än Scans". Pengar underlättar ju som bekant tillvaron en hel del.
Och ja, flytta hemifrån. Ett mycket bra tips. Kanske inget lyft för ekonomin men att få leva på egenhand och klara sig själv slår allt annat.
Men om man nu köper en sådan där ränte fond, då funkar det ju inte med att sätta in 1000kr precis.
Så då måste jag spara i några månader innan det är någon mening.
Hur mycket pengar ska man ha ungefär för att det ska va någon mening med att köpa aktier eller fonder?
Men tack för tipset.
Ifall man har en fond som "sparkonto" så kan man ju göra några små köp
Jag har en fond som går upp lite varje år, brukar ligga runt 500-1000kr per år, och som jag skrev längre upp, Så sätter jag in pengar på den fonden tre gånger i månaden och tycker det fungerar bra, Men man ska väl kanske inte välja en fond som rör sig allt för mycket...
När det gäller aktier ska man nog spara ihop en summa först, och sen göra ETT köp, Som man sedan håller lite koll på...
Klassiskt tips är väl att inte småhandla utan ta något eller några tillfällen per månad då du handlar ordentligt.
Ett annat tips är att sätta upp ett buffertmål, som att du dagen innan nya lönen ramlar in på kontot har en viss buffertsumma på kontot. En summa som gör att du klarar oförutsedda utgifter utan problem (som att mobilen skulle haverera eller dylikt). Sätt ett mål, säg att du den 1 januari 2008 ska ha 15kkr på kontot som buffert. När du har fått in vanan att leva så kan du öka på bufferten på några månader till, som att du exempelvis vid midsommar ska ha 20kkr dagen innan nästa lön.
Då lär du dig handskas med ekonomin och du får också ett klart och tydligt tänk över hur långt lönen faktiskt räcker varje månad. Har du en stabil inkomst och buffert slipper du dessutom tänka att "jag måste köpa Eldorados grillkorv eftersom den är tre spänn billigare än Scans". Pengar underlättar ju som bekant tillvaron en hel del.
Och ja, flytta hemifrån. Ett mycket bra tips. Kanske inget lyft för ekonomin men att få leva på egenhand och klara sig själv slår allt annat.
Ja det blir ju väldigt lätt att man småhandlar mycket.
Men ett mål jag har är, om vi säger att jag tar nästa lön och sparar den i en hel månad så ska jag ha kvar den tills den 25e månaden efter så att jag helatiden har en månadslön på mitt konto.
Det är ju rätt bra faktiskt då det kan bli problem med lönen att man kanske inte får den den 25e för det är något problem eller liknande.
Ja flytta hemifrån är en bra idé.
Jag har ju bott i egen lägenhet i ca 1½ år men då hade jag bidrag vilket gjorde att jag aldrig behövde handskas med ekonomin.
Men jag känner verkligen nu att det skulle va skönt att flytta hemifrån och va självständig och ha koll på sina pengar själv och alla utgifter själv.
Så jag tänkte att jag skulle försöka hitta en lägenhet tills oktober.
Och då är även mitt mål att ha en lön sparad varje månad ifall något nu skulle strula.
Ifall man har en fond som "sparkonto" så kan man ju göra några små köp
Jag har en fond som går upp lite varje år, brukar ligga runt 500-1000kr per år, och som jag skrev längre upp, Så sätter jag in pengar på den fonden tre gånger i månaden och tycker det fungerar bra, Men man ska väl kanske inte välja en fond som rör sig allt för mycket...
När det gäller aktier ska man nog spara ihop en summa först, och sen göra ETT köp, Som man sedan håller lite koll på...
Okej.
Jag tänkte att jag skulle gå till min bank någon dag och prata med dom om detta.
Känns ju bra att ha kontaktat dom och fått mycket mer information om hur det hela fungerar och så.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25