Bump. ;)
Hej,
Jag undrar lite vad man ska tänka på som egen på heltid, såsom:
– Vilka försäkringar bör man ha?
– Hur funkar det om man blir sjuk?
– Vad händer med pension och hur funkar det
;)
5 svar · 688 visningar · startad av K@llen
Hej,
Jag undrar lite vad man ska tänka på som egen på heltid, såsom:
– Vilka försäkringar bör man ha?
– Hur funkar det om man blir sjuk?
– Vad händer med pension och hur funkar det
;)
Bump. ;)
Det beror på i vilken bransch du är. Äger du tillverkningsmaskiner för 500' har du större behov av att försäkra egendom än om du är frilansande grafiker. Är du ute och reser mycket i tjänsten är tjänsterese-försäkring och skydd för skada hos kund viktigt (är det en tjänsteresa gäller inte hemförsäkringen). Som ex. IT-konsult är det viktigt att försäkra dig mot oväntade effekter av ex. ny systemimplementation, vilket inte är lika viktigt för producerande företag.
De flesta försäkringsbolag har en företagsförsäkring färdig som går att anpassa något efter behov. Du kan också flytta över flera av dina personförsäkringar; ex olycksfall, sjuk- , liv- och pensionsförsäkring, till företaget och få det lite billigare på så sätt.
Enklast är om du tar kontakt med ett försäkringsbolag (välj ett du känner till, så slipper du bli lurad av små enskilda försäkringsmäklare), de brukar bjuda på en kostnadsfri genomgång av behoven.
När man blir sjuk händer inte så mycket. Klart man kan söka ersättning från försäkringskassan om det är en längre tids sjukdom, men är det en veckas influensa är det nog bara att glömma. Man jobbar på så gott man kan ändå, och förlorar pengar trots att man betalt in till det sociala skyddsnätet som alla anställda. Det var ett tv-program om det för ett par veckor sedan, lyckas dock inte hitta det.
Lycka till!
Jag har försäkring hos Länsförsäkringar. Men Skandia IF gör väl en storsatsning nu. Ring och kolla.
Men när det gäller det sociala om ersättning så finns det friståendea-kassa.
Man kan faktiskt skicka ett bra tydligt mail till SIF trots att man är sin egen
Så har du bättre utgångspunkt för nästa steg.
Om du ska starta företag ska du (och jag hoppas inte detta avskräcker dig om du ännu inte har en firma redan, då ju egenföretagande är mycket roligt) att ha kapital för hemma utgifterna för ca 2 år framåt.
Startar man en firma från grunden och inte kan ragga upp kunder från konkurenter eller före detta arbetsgivare så tar det ca 2-3 år att bygga upp en stabil kundkrets. Så innan du kan börja ge sambon till hushålskassan får du räkna med 2-3 år då dina pengar i företaget bara går runt för att hålla igång företaget.
Det finns sådana som lyckats mycket bättre än jag, men det är en god grundregel.
Detta är natrurligt vis beroende på hur mycket kapital du stoppar in från början. Som min sambos nystartade klädbutik, köper hon stort lager från början så säljer hon ju mer kläder. Som nu har hon litet utbud och vissa kunder kan inte finna vad dom söker och bidrar därför inte med pengar. Själv startade jag och före detta kolegorna en webbyrå runt 96. Internet var då inget stort men hade vi sattsat MASSA på informationskampanj hade vi kanske kommit igång snabbare.
Ett bra tipps för att slippa oroa sig för sjukdom är att ta in en eller flera kolega i företaget. Ni kan till och med göra så att den ena jobbar kvar på sitt jobb och delar sin lön medan den andra kör firman i 120%. Vet folk som gjort det men vet inte om jag skulle vara rätt person att dela min lön med någon. Å andra sidan levde jag på 3000:- i 2 års tid medan mina kolegor en efter en hoppade in i företaget med "full" lön då jag var den som fortfarande inte hade hus utan levde i en ynka 2;a.
Just nu startar min sambo firma och vi räknar kallt med att jag får stå för ALLA hushållspengar i 2-3 år framåt. Skulle det gå bättre, mot förmodan, så är det bra om hon sattsar extrakapital tillbaka in i firman ju.
Detta är några av dom råd jag kan ge dig av mina erfarenheter från mitt eget, sambons och kolegors egenföretagande.
Kommer jag på mer skriver jag några rader till.
Mr T kan säkert ha rätt angående vissa brancher men inte min.
Ska du bli hantverkare av något slag så räkna med kanske ett halvår, sedan rullar det på som aldrig förr, det är iaf min erfarenhet. Kanske beror lite på var i landet man opererar också.
I min branch klarar man sig inte utan s.k. entreprenadsförsäkring (med reservation för stavningen). De flesta kräver att man har den innan man ens får jobba för dem.
Om jag blir sjuk gäller tre karensdagar. Man kan välja en också men då höjs mina sociala avgifter tror jag det var. Är man riktigt modig väljer man 30 dagar men det tycker jag är dumt. Om jag skulle bli långtidssjukskriven har jag en billig försäkring som går in och täcker när försäkringskassan inte gäller längre. Är osäker men har för mig att det är tre månader. Då får jag 108 procent av F-kassans belopp.
Kom bara ihåg att alla utgifter löper på som vanligt så det blir väl lite krasst om det skulle hända.
Jag har även en tjänst från min bank (SEB). Om jag blir långtidssjuk så betalar banken mitt lån under tiden. Tjänsten kostar 30 kr i månaden men det kanske beror på hur stort lån man har.