webForumDet fria alternativet

Starta bifirma?

Företagande

4 svar · 720 visningar · startad av Adestro

Medlem sedan feb. 2007161 inlägg
Frågan#1

Är det möjligt att en tid efter att ett företag startas registrera en bifirma till företaget, eller är det endast möjligt vid företagsregistreringen?

Tacksam för svar!

Och även en fråga till:

Jag tänker använda en förkortning av 3-4 ord som det officiella namnet. Men ska jag registrera förkortningen eller det som det står för? Förkortningen känns naturligast, vill ju inte att någon annan ska använda denna.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Man kan väl registrera en form av dotter bolag om så önskas, där företag A äger företag B.

Fredde Mannen skrev:

Man kan väl registrera en form av dotter bolag om så önskas, där företag A äger företag B.

Glömde säga det, det gäller alltså en enskild firma, och jag är inte så sugen på att krångla med 2st enskilda firmor...

Men det borde väl vara möjligt att registrera en bifirma senare.

Från foretagsregistrering.se:

Bifirma

Viss del av verksamheten kan drivas under ett annat namn - bifirma. Denna verksamhet måste rymmas under rörelsens verksamhet. Bifirman får inte innehålla ord som antyder någon annan företagsform. I övrigt gäller de generella firma- och verksamhetsreglerna även för bifirma. Bifirma är ingen egen juridisk person.

För varje bifirma som registreras tillkommer en avgift på 800 kr.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Då borde du kunna registrea en bifirma senare, enklast vore väl om du kontaktade bolagsverket

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)