Lämnade in min bil förra veckan för att den hade problem. Problemen beskrev i ganska generella ordalag, så som att bilen gick orent på motorväg samt att den dog vid inbromsningar och nedväxlingar i låga farter.
Den auktoriserade verkstaden förklarade att de var tvungna att byta en del i motorn. De gjorde detta, jag hämtade ut bilen, men samma fel kvarstår.
Nu undrar jag vad jag har för rätt att reklamera min reperation? Jag ringde dem, och de sa att "då måste det vara något annat som också är trasigt" och "vi har ju inte bytt ut något som det inte var problem med".
Men, delen som de har bytt ut har inte avhjälpt problemet, så hur skall jag som kund kunna veta om vad de har bytt är verkligen relevant för problemet.
Idioter. Man lämnar ju in en bil för att få den reparerad. Ine för att mekanikerna ska få byta delar för skojs skull. Om du verkligen vet att du beskrivit felet för verkstan osv, så måste du bråka som fan.
Jag antar att en auktoriserad verkstad är med i MRF (http://mrf.se) ? Kolla i så fall här: http://www.mrf.se/show.asp?Id=363 vad som gäller för dom. Vill dom inte fixa felet, så kontakta MRF och ARN http://www.arn.se/
Du ska givetvis ha reda på EXAKT vad dom bytt i motorn och vad detta kostade. Du ska också kräva att få se den gamla delen (den är faktiskt din!). Om dom bytt nåt som inte avhjälpte felet, så borde du ju heller inte behöva betala.
En kompis var med om en liknande sag där verkstaden bytte grej efter grej (på kundens bekostnad) utan att problemet försvann. Det löste sig när MRF kontaktade verkstaden. Jag har för mig att verkstaden fick montera tillbaka de delar man bytt ut och min kompis fick tillbaka sina pengar.
Jaja, väntar på telesamtal från servicechefen, så får vi se vad han säger...
Tack för input!
Ta namn och titel (tjänsteställning) på dom du har att göra med på verkstan! Notera VAD dom säger och NÄR dom säger det. Finns nån annan som hör eller ser vad som sägs eller försiggår, så ta namn på dom också. Enormt viktigt om det skulle bli strul!
För några år sedan blev mina föräldrars dåvarande bils fläkt/klimator allt mer opålitlig, bla hände det att den satte igång av sig själv ibland när bilen stod parkerad! (Troligtvis användes ström från batteriet). Slutligen hakade den upp sig och gick inte att stänga av. När man stängde av bilen fortsatte den att susa för fullt. Eftersom detta var mitt i vintern var problemet akut, fläkten behövdes ju verkligen! Iväg till verkstaden... Efter en rejält dyr reparation då de bytte ut någon del, fick vi tillbaka bilen. Nästan direkt uppträde samma fenomen igen! Pappa ringde upp verkstaden som meddelade att eftersom de inte vetat vad felet var hade de bytt ut något på måfå!!!!! x( Pappa skrädde inte orden och i slutändan behövde vi inte betala för den "reparationen". (Däremot, naturligtvis, den som faktiskt löste problemet.)
Intressant... Känns ju som om man kommer få bråka lite med dem iaf. Intressant att de faktiskt erkände också, i mitt fall verkar de ju inte vilja höra på det örat.
Inte hänt så mycket. Jag har varit ute och rest, och ska iväg i morgon innan verkstaden öppnar. Men, ska försöka få bilen in där på torsdag! Har pratat med verkstadschefen, men bör nog prata med honom ytterligare en gång innan jag lämnar in bilen...
Uppdaterar när det har hänt mer!
Mvh,
Niclas
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849