webForumDet fria alternativet

Starta eget eller låta bli?

Företagande

8 svar · 772 visningar · startad av jwradhe

Medlem sedan juni 2002711 inlägg
Frågan#1

Har funderat nå 2-3 år på att skaffa mig ett "företag" för min fritidshobby datorservice/hemsidemakare.

Men frågan är, ska ja starta eller låta bli.
Jag har ett jobb och tänkte detta som ett fritidsprojekt, så man har F-skatt sedeln och ser seriösare ut för kunden.

Värt att lägga ner tiden, eller är det kanske löjligt enkelt?
Har "drömt" ett bra tag om att kunna hålla på med mina datorfritids sysslor å kunna ta betalt, då folk ja inte känner börjar komma me frågor om ja kan fixa å bygga hemsidor å bygga datorer å vet inte allt möjligt.

har sett https://www.startaeget.se men ställer frågan till er om det är någon som har ett sådant företag, som man jobbar med lite när det finns något att göra, annars inte mycket. :)

hoppas ni förstår, väntar på goa förslag/svar.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Har också vart inne på att starta eget ett tag men aldrig fått tummen ur att faktiskt göra det.

Är också intresserad av era svar..

//G8

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Innan du startar eget bör du kolla upp med din nuvarande arbetsgivare så det inte konkurrerar med dem. Inte alla arbetsgivare som tillåter att man håller på med liknande verksamhet på sin fritid.

Det är inte särskilt mycket jobb med att ha en enskild firma. Du behöver inte ha några extra utgifter. Det kostar inget att att ansöka om F-skatt. Man behöver inte heller registrera något företagsnamn hos PRV. Vill man skydda sitt namn kostar det runt 1500kr.

Det du behöver göra är att övertyga skatteverket att du kommer att ha en vinstdrivande verksamhet. Vilket inte är så svårt om du jobbar som hemsidemakare och därmed nästan inte har några utgifter.

Skulle du tröttna kan du alltid låta verksamheten ligga passivt eller avveckla den.

Medlem sedan juni 2002711 inlägg

Okey, men detta att registrera sig kostar 1000kr, och sedan inge utgifter?
F-skattsedeln va ju gratis.

Och tex, om ja får ett jobb att göra i juni, så blir det lite pappersarbete i juni, sen så gör jag inget förens augusti igen, då är det inget pappersarbete mellan där? . dvs inge arbete utfört = inge pappersarbete?

Har ja hajjat rätt? Någe mera bra värt att veta som kan falla mellan stolarna?

Medlem sedan feb. 200465 inlägg

Finns en skiiitbra sida för sånt här:
http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/333

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Bäst är om du har någon som hjälper dig med bokföringen. Du verkar lite blå på det. Precis som jag... Dom har koll på regler, på vilka datum som avses.

Du måste upp i en viss "kritisk massa" då ditt företagande blir lönsamt, så att säga. Även om det är utspritt under hela året. En enskild månad är inget att fokusera på.

Det kan vara rena vinsten för dig om din verksamhet går +- noll kronor. Det finns utgifter som det är kutym att företaget betalar. Det kan vara mobilen, telefonen hemma och internetuppkopplingen hemma.

Om du sen också kan komma över en liten skuff att ha dina grejer i, så blir det givetvis mer seriöst. Behöver inte kosta så mycket.

Man behöver inget tillstånd, eller andra stora, feta investeringar om man pysslar med IT. Du hyr ett litet kontor/rum och kör igång med vad du nu vill göra.

Skillnad är om du håller på med restaurang, mat eller servering av något slag. Det är fasligt mycket tillstånd, investeringar, och allt möjligt att hålla på med.

Å andra sidan: Folk fattar mat! Där ligger IT i ljusår efter... (Typ "vad kostar en hemsida?")

http://www.nyforetagarcentrum.se/

På länken ovan, kolla länken till höger, "Affärsplanen".

Ladda hen den, skriv ut och fyll i det som är relevant för dig. När jag startade min verksamhet för 4 år sedan gjorde jag budget i Excell som stöd. Det var lärorikt! Lätt att ändra.

Glömde ovan, det är bra att ha ett kontor att gå till. Nu har du arbete redan iofs... Sov på saken!

Medlem sedan jan. 2005114 inlägg

Generellt sett finns det pengar som du kan offra för ca 10000 för lite inköp och så så är det mer värt att lägga ut än att ångra sig livet ut för att man inte vågade. Allt löser sig, och dyker det upp problem finns alltid hjälp att få. Detta tillsammans med lite sunt förnuft så kommer du klara dig fint! Hör av dig på forumet om hur det går!

Bra skrivet! Håller helt med. Det finns en stor del av det hela som är själva utmaningen och sen har du "skolan", att lära sig det hela, hur det fungerar.

Det kan du inte köpa för pengar. Bara pröva och testa dig fram! Det är inga astronomiska siffror det rör sig om...

Det finns en hel värld. Ditt företag kan gå med "förlust" i några år och sen när du går med vinst så kan du kvitta det mot tidigare års förlust. Jag menar, ditt företag behöver inte gå bra från dag ett för att det ska vara lönsamt för dig.

Sen kan du skriva av saker du köpte innan du startade företaget. Om du t.ex. nyligen köpt ny kamera, mobil eller liknande, kan du ta upp det som en tillgång i företaget. Inköpet får vara sex månader innan du registrerade företaget (tror jag det är. Så var det för 4 år sedan, men det kan ha ändrats sedan dess...)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)