webForumDet fria alternativet

Stämning för dålig kakelugn

Juridik

2 svar · 415 visningar · startad av Dies_Irae

Medlem sedan aug. 2001145 inlägg
Frågan#1

Vill minnas att de fanns några duktiga personer här så har ett litet problem jag skulle vilja ha tips med.

Vi sålde ett hus Februari 2006. Allt va frid och fröjd.

Någon månad senare kontaktade dom oss om att kakelugnen inte va godkänd enligt deras besiktningsman eller om de va sotarn.

Vi byggde om den någon gång runt 1999-2001 minns inte riktigt och sotaren hade hösten 2005 godkänt eldning i den, därför stod detta i objektbeskrivningen innan jul.

Dom begärde typ 30k för en ny utan att lägga fram vad som va fel osv. Kunde ju lika gärna vara rörledningen upp som läckte och de kostar absolut inte så mycket.

Detta sa vi och sen va de tyst.

Tyst tills nu lite mer än ett år senare dvs. Fick vi en stämning där vi ska betala 50 tusen + räntor inom 2 veckor om vi inte kan motbevisa deras sak.

Vad gör man tycker ni?

När vi rev och kaklade om den för några år sedan kostade det 21 tusen, så va dom fått 50k+ränta ifrån kan jag fortfarande inte förstå.

Tack på förhand.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag är inte insatt i sånt här men det första jag skulle göra var att leta reda på intyget där sotaren godkände kakelugnen.
Sen är det nog bäst att anlita en jurist för att få hjälp.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Har för mig att du som husägare är skyldig till att åtgärda/ersätta alla dolda fel som upptäcks på huset 10 år efter att du sålt det.

Men om du fått ett intyg vid installationen så bör väl detta täckas av de som gjorde jobbets försäkringar.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)