webForumDet fria alternativet

Körjournal

Företagande

1 svar · 951 visningar · startad av pidde2

Medlem sedan aug. 2003215 inlägg
Frågan#1

Jag har lite funderingar på att startaeget företag i byggbranchen och har lite funderingar på det här med körjournal på en eventuell firmabil.
Måste jag föra körjournal för allt jag kör? Jag har svårt att tänka mig att alla för bok för allt dom kör. Gör man en massa småjobb så kan det ju bli en del körning fram och tillbaka.
På ett företag jag jobbade innan så lämnade man in mätarställningen varje månadsskifte, hur löste dom det egentligen?

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jo, men så är det nog. Då förutsätts att allt du kör "körs i tjänsten", så att säga.

Det blir mycket mer arbete för dig om du bara har EN bil. Om du har en privat och en för arbetet är det inte petnoga med antal km.

Det är samma med taxi. Har man en taxibil och en bil för privat bruk är skatteverket inte superpetig med att kolla milen.

En taxibil får man köra 20 mil om året med taxametern avstängd och det finns ingen möjlighet i världen att nån kör bara 20 mil med taxametern avstängd. Bara att tanka, att tvätta bilen och andra fullt seriösa resor blir ledigt 20 mil på någon vecka... / några veckor...

Jag vet åkare som kört till Tyskland med taxibilen... (FYI, en taxibil går ungefär 10.000 mil om året.)

Jag tycker du ska kolla med revisor, med någon som kan bokföring. Annars kollar du med Skatteverket. Det är faktiskt enklast. Dom är mycket trevliga och hjälpsamma i alla möjliga sammanhang. Du får rådgivning om din tänkta verksamhet gratis av dom.

Till mig ringde dom och en dam kom till mig och pratade med mig i säkert två timmar om hur det var att starta verksamhet, vad som gäller, vad man ska tänka på. I olika situationer.

Testa det! Dom är hjälpsamma! Det där med bilar kan vara lite känsligt... Dom visar ett större intresse av företag som pysslar med sånt.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)