webForumDet fria alternativet

Försäkringsfråga - Ersättning?

Juridik

3 svar · 1 879 visningar · startad av Coccozz

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg
Frågan#1

Hej!
Har en fråga kring försäkringar. Inte säker på om tråden borde ligga här, juridik eller i något annat underforum, men jag ansåg detta vara den mest lämpliga platsen. om jag har fel (vilket händer) så lämnar jag ärendet till wFs eminenta moderatorer som rättar till mina misstag. Tack!

Till saken:
För några år sedan(tre, kanske fyra, kan inte minnas på rak arm) åkte jag omkull på min moped. Resultatet: brutet båtben, tio veckor i gips och återkommande smärtor, minskad rörlighet och styrka. Har ansökt och fått ersättning av såväl det försäkringsbolag som jag hade olycksfallsförsäkring hos samt det jag hade mopedförsäkring hos.
Idag kom min syster hem med ett papper som påminnde mig om att jag dock haft ytterligare en försäkring som jag kunnat ansöka om ersättning hos, nämligen den försäkring som kommunen tecknat för studerande vid grundskola/gymnasium etc. Jag vet inte hur det fungerar i övriga Sverige, men jag vet att i Ulricehamn gäller denna försäkring dygnet runt och olycksfallsförsäkring är inkluderad i den.
Med tanke på detta undrar jag om det är möjligt att nu ansöka om att få ersättning för medicinsk invaliditet hos det försäkringsbolag som kommunen låtit försäkra mig i? I de villkor min syster bar hem idag står att man tidigast kan ansöka om ersättning för denna typ av invaliditet två år efter olycksfallet. Enligt de bolag som hitills bedömt skadan har jag drabbats av en respektive två procents medicinsk invaliditet.
Observera dock att det inte är så att jag är missnöjd med ersättningen hittills, men samtidigt har jag ingen lust att låta bli att få pengar för det om jag har möjlighet och är berättigad till det. Därav frågan, är jag berättigad till ytterligare ersättning av denna tredje försäkring?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Har du fler försäkringar är det bara att börja plocka dom på pengar såvitt jag förstår.
Vet inte om det finns nån sorts preskriptionstid på skador, men om de inte godkänner skador förrän efter minst två år borde det inte vara några problem.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Näe, vad jag har förstått så kan man inte få ersättning för exempelvis sveda & värk från mer än en försäkring, men invaliditetsersättning tror jag man är berättigad till från alla olycksfallsförsäkringar man har.
Gör troligen så att jag ringer kommunens försäkringsbolag under morgondagen så får vi se vad de säger om saken.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Flyttar tråden från Övriga frågor.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)