Har hittat ett så kallat WordPress-tema som jag tycker är ok men skulle vilja ändra färger och lite andra småsaker. Detta tema är skyddat av en gpl-licens, vad har jag då för rättigheter och skyldigheter?
Du får ändra precis hur mycket du vill. Ändrar du så mycket så att man inte längre känner igen originaltemat, så kan du t.o.m. ta bort alla hänvisningar till den ursprunglige upphovsmannen eftersom det egentligen är ett helt nytt tema du skapat.
Tackar för svaret (ska snart acceptera slutgiltigt). Frågan är om denna är tillräckligt ändrad jämfört med orginalet.
Anser själv att jag nog bör modifiera mer, men jag är jag ifrågarsätter min objektivitet :)
Ingen aning om din variant är tillräckligt modifierad. Man vet ju inte hur koden ser ut.
Men jag tror nog att du oroar dig i onödan. Dels så vet jag inte exakt hur GPL är skriven, så jag vet varken hur mycket man får modifiera och när man kan kalla en design för sin egen enligt den licensformen. Men själva idén med OpenSource är ju bl.a. att man ska få fnula hur mycket man vill med källkoden. Och jag vet att en del t.o.m vill att man tar bort deras namn så fort man ändrar det allra minsta eftersom man kanske klantar till sej ordentligt, åsså står deras namn där som upphovet.
Dels så har vi i Sverige (och i de flesta västerländska länder) ett krav på att något som hävdar någon form av "originalitet" och ska skyddas av upphovsrättslagar ska ha en slags "verkshöjd", dvs det ska hålla en ganska hög kvalité. Min ödmjuka uppfattning är att den där mallen du utgått från knappast kan hävda verkshöjd alls. Den ser ju ut som femtielva tusen andra webbplatser och är inte originell alls. Om nu svensk lag övertrumfar GPL alltså.
Men det viktigaste är nog (?) att jag aldrig någon hört talas om att någon blivit stämd eller fått besvär för att man fingrat på en template eller program eller något annat som getts ut under GPL. Om detta är för att man har fria händer, för att ingen hittat såna ändringar i sina templates, eller för att upphovsmannen helt enkelt struntat i vad som händer med hans/hennes jobb, det vet jag inte. Men jag tycker du ska sluta oroa dig och bara köra på.
Men själva idén med OpenSource är ju bl.a. att man ska få fnula hur mycket man vill med källkoden. Och jag vet att en del t.o.m vill att man tar bort deras namn så fort man ändrar det allra minsta eftersom man kanske klantar till sej ordentligt, åsså står deras namn där som upphovet.
Det där låter vettigt! Skulle resonera på samma sätt om jag släppte något med OpenSource
Danne V skrev:
Men det viktigaste är nog (?) att jag aldrig någon hört talas om att någon blivit stämd eller fått besvär för att man fingrat på en template eller program eller något annat som getts ut under GPL. Om detta är för att man har fria händer, för att ingen hittat såna ändringar i sina templates, eller för att upphovsmannen helt enkelt struntat i vad som händer med hans/hennes jobb, det vet jag inte. Men jag tycker du ska sluta oroa dig och bara köra på.
Tackar tackar för mycket genomtänkta svar Danne V. Kommer förmodligen ändra copyright, jag skulle ju kunna skriva något om att "min design" är baserad på template x eller liknande.