webForumDet fria alternativet

Får man överstiga hastighetsbegränsning vid omkörning?

Juridik

27 svar · 6 264 visningar · startad av Danne V · sida 2 av 2

Frågan, av Danne V

En granne till mig har fått en fortkörningsbot på 3.200 spänn. Hon körde om en långtradade på en 90-väg och passerade samtidigt en sån där kamera som klockade henne för 117 km/tim. Långtaradern syns förresten litegrann på bilden, och det är tydligt att det är en omkörning. Visst, hon körde säkert så fort just då. Men enligt henne så var det bara för att komma förbi långtradaren så snabbt som möjl

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

FreeZer skrev:

Längd på ditt fordon + lastbil + mellanrum = 40 m
a) Din hastighet = 89 km/h (för att vara på säkra sidan att inte överstiga hastighetsbegränsningen på 90 km/h)
Omkördas hastighet = 85 km/h
Omkörningsstrecka = 890 m (36 s) LAGLIGT?

Ja, det är lagligt, förutsatt att det är en tillräckligt lång raksträcka med fri sikt, utan korsningar och utan mötande trafik. ;)

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

FreeZer skrev:

Det blir ganska stor skillnad beroende på vilken hastighet man har i omkörningen...

Nej, det väsentliga är skillnaden i hastighet mellan den omkörande bilen och den omkörda.

Vad är det för tidsvinst med att köra om någon som kör i 85?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

magnusfeldth skrev:

Det beror på hur långt man ska. ;) Dessutom föreligger risk för köbildning om ett fordon som är svårt att köra om håller lägre hastighet än övrig trafik.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

magnusfeldth skrev:

Nej, det väsentliga är skillnaden i hastighet mellan den omkörande bilen och den omkörda.

Tror det var det som menades.

magnusfeldth skrev:

Snälla...låt oss slippa en diskussion om tidsvinster. Folk kör om av olika skäl. Låt oss nöja oss med det.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

magnusfeldth skrev:

Att ligga i 90 i stället för i 85 ger en tidsvinst på 3,4 sekunder per minut.

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

:stefan: skrev:

Ja, det är lagligt, förutsatt att det är en tillräckligt lång raksträcka med fri sikt, utan korsningar och utan mötande trafik. ;)

(y)

tydal skrev:

Att ligga i 90 i stället för i 85 ger en tidsvinst på 3,4 sekunder per minut.

I verkligheten vinner man mer pga att bilister som ligger under hastighetsbegränsningen har en förmåga att kunna gå ner ännu mer till 80 och 75... (inga påhopp, bara egen erfarenhet)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Själv så brukar jag oftast ligga i minst 110 när jag kör om för det går inte att köra om nån så sakta så man knappt tar sig förbi, vägar och trafik tillåter inte det. Finns knappt en enda raksträcka som är lång nog och oftast får man förr eller senare möte.
Om det är lagligt eller inte vet jag inte. På trafikskolan sa dom att man får gasa på för att ta sig förbi (fast man ska ju inte överdriva naturligtvis) och sedan återgå till ursprunglig hastighet snarast möjligt när man ligger i rätt fil igen.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Tyvärr är ju trafikkamerorna, i alla fall här omkring, placerade i mitten eller i slutet av raksträckor. När det är fri sikt i två kilometer måste man likt förbannat köra om i hög hastighet för att sedan tvärnita. Eller köra i motsatt körriktning för en stund.

Jag säger inte att jag gör det (jag kör alltid för fort men anpassar mig efter flödet i trafiken), men många gör på detta vis och man får vara beredd med foten på bromsen när man ligger bakom en annan bil.

50-60 km/h på 90-väg är heller inte ovanligt på sina ställen (dock inga kameror).

Det sägs att kamerorna är uppsatta för att rädda liv, men på det mest olycksdrabbade avsnitten med djur involverade sätts inget viltstängsel upp eftersom Vägverket inte har råd (riksväg 25, vid Ljungby). Men kamera finns givetvis. Om älgtjurarna springer tillräckligt snabbt förbi en kamera kanske Vägverket öppnar ögonen.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)