webForumDet fria alternativet

Får man överstiga hastighetsbegränsning vid omkörning?

Juridik

27 svar · 6 264 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

En granne till mig har fått en fortkörningsbot på 3.200 spänn. Hon körde om en långtradade på en 90-väg och passerade samtidigt en sån där kamera som klockade henne för 117 km/tim. Långtaradern syns förresten litegrann på bilden, och det är tydligt att det är en omkörning.

Visst, hon körde säkert så fort just då. Men enligt henne så var det bara för att komma förbi långtradaren så snabbt som möjligt = trafiksäkert. Hon kör aldrig fortare än hon får annars. Den här damen är präktigheten personifierad och jag tvivlar inte på att det hon säger stämmer.

Frågan är om det finns undantag eller förmildrande omständigheter när man överskrider hastighetsbegränsning vid t.ex. omkörning.

Är det nån som vet och kanske t.o.m. kan hänvisa till nån relevant text?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag tror inte att det finns ett lagrum för det, men en dialog med myndigheten, tillsammans med en förklarande skiss, kan inte skada.
Själv har jag haft en anställd som bromsade in under omkörning för att hastighetsmätaren kom upp över det tillåtna. Han fick aldrig köra igen!
Ett personligt besök hos myndigheten rekomenderas.

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Varför skulle man få köra för fort vid omkörning?
Då skulle man ju kunna köra i 200 och hävda att man bara körde om alla, vilket man förmodligen gör också.

Lasp skrev:

Jag tror inte att det finns ett lagrum för det, men en dialog med myndigheten, tillsammans med en förklarande skiss, kan inte skada.
Själv har jag haft en anställd som bromsade in under omkörning för att hastighetsmätaren kom upp över det tillåtna. Han fick aldrig köra igen!
Ett personligt besök hos myndigheten rekomenderas.

Tack för svar!

Nejdå, det finns säkert inte i nån lag eller några föreskrifter alls. Men det kan kanske finnas i t.ex. förarbeten eller prejudikat eller liknande?

Hon har iofs redan skrivit snällt och vänligt vad som hände, men inte skickat in det än. Och hon har ju redan polisens egen bild på att det är en omkörning...

yohpops skrev:

Varför skulle man få köra för fort vid omkörning?
Då skulle man ju kunna köra i 200 och hävda att man bara körde om alla, vilket man förmodligen gör också.

Tack för svar.

Jo serru, ibland får man göra saker som annars är förbjudna. Beror lite på omständigheterna. Nu handlade detta alltså inte om nån som ligger och blåser på 200 knutar mil efter mil, utan en person som höll 90 och kom upp bakom en tradare som körde långsammare.

För att slippa ligga i omkörningsläge i 90 km/tim en halvmil så trampade hon på gasen och kom förbi direkt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

I trafikskolan fick i alla fall jag lära mig att man får överskrida hastighetsgränsen "till viss del" så att omkörningen kan ske snabbt och säkert. Jag skulle aldrig i mitt liv försöka masa mig om en lastbil om denne kör i 85km/h och jag själv aldrig skulle få passera 90km/h. En sådan omkörning skulle ju ta flera minuter, därmed också en direkt trafikfara.

Hittar dock inget om det här i trafikförordningen vid en snabb sökning.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vad jag vet är det inte tillåtet att köra för fort vid omkörning (definitivt inte med 27 km/h), men det är ju å andra sidan något som nästan alla gör. Dvs. trampa gasen i botten för att snabbt komma förbi den man kör om. Det skulle inte bli många omkörningar gjorda annars.

Jag tycker att hon ska betala, vara glad att hon inte förlorade körkortet samt lära sig att vara lite mer försiktig med omkörningarna när hon kör på kameraövervakade vägar.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag kan bekräfta att det aldrig någonsin är tillåtet att köra snabbare än hastighetsgränsen, omkörning eller inte. Kör den framför såpass nära hastighetsgränsen att det tar lång tid att köra om, bör kanske den som är mån om att vara laglydig fundera på hur viktigt det är att köra om - man kommer ju ändå inte kunna köra särskilt mycket snabbare efter omkörningen. (Vi andra får nöja oss med att inte köra om där vi blir upptäckta ;) )

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det är ju det här som är så roligt med trafikkameror. De tar inte hänsyn till några andra faktorer än just hastigheten och är du så dängfull att du kör på en påhittad körbana är det inga problem om du bara håller hastigheten. Då är det "trafiksäkert".

Tacka vet jag poliser som faktiskt står vid vägkanten och ser vad som händer på vägarna och själva kan avgöra vad som är trafiksäkert och inte. En omkörning i högre hastighet än +4 km/h gynnar alla. Det är inte så kul att ligga bakom en lastbil i uppförsbacke om det inte finns någon stigningsfil...

Fast regeringens mål är väl total(itär) vägövervakning med obligatoriskt utandningsprov och omedelbart blodprov när man sätter sig i bilen. De kallar det bara "hälsokontroll". (Jag är inte bitter. :e)

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Pace skrev:

Det är ju det här som är så roligt med trafikkameror. De tar inte hänsyn till några andra faktorer än just hastigheten och är du så dängfull att du kör på en påhittad körbana är det inga problem om du bara håller hastigheten. Då är det "trafiksäkert".

Målet med trafikkameror är väl ändå att kolla hastigheten inte om en förare är berusad.

För övrigt så finns det ungefär lika många taxibilar i Sverige som det kör rattfulla VARJE dag! 17 000. Tänk på det när ni kör.

Tack för alla svar och mer eller mindre briljanta :) synpunkter!

Tyvärr har nog många missförstått. Eller om jag inte var tillräckligt tydlig när jag frågade - så fall ber jag om ursäkt.

Jag tror knappast att själva bestämmelsen i vägtrafikförordningen medger att man ibland kan får köra fortare än vad hastighetsbegränsningen tillåter. Jag syftade snarare på att man någon annanstans behandlar själva påföljderna, som t.ex. i förarbeten, doktrinen* eller prejudikat.

Alltså: I de flesta (alla?) strafflagar finns en strafflatitud utsatt ("...dömes till fängelse mellan 2 och 5 år"). Mer säger inte lagstiftaren där. När en domstol befunnit nån skyldig till t.ex. stöld så ska dom därefter bestämma hur lång tid tjyven ska sitta bakom lås och bom. För att få lite tips om hur lång tid det ska bli, så letar dom på andra ställen. Ju mer förmildrande omständigheter som råder, ju mildare straff. Fastän brottet är detsamma.

Det var ungefär så jag menade. Hon har ju kört för fort, det är liksom inget att snacka om. Men det är ju inte helt osannolikt att man kan få olika påföljder beroende på omständigheterna.

Förresten: Hur många här släpper blicken från vägen, mötande bilar (om det finns) och bilen man kör om och börjar kolla hastighetsmätaren under själva omkörningen? Hand upp! Inte jag i alla fall. :h

* Doktrinen: En samlingsbenämning som man använder på t.ex. böcker, artiklar, tal och annat som skrivits av professorer och andra jurister och sakkunniga med lite pondus.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Som sagt, om det varit en polis med laser som stoppat henne så hade hon säkert "sluppit undan" med lägre böter och en rejäl tillrättasägelse, men kameran är inte direkt subjektiv.

Kör man 27 km/h för fort för att göra en "säker" omkörning ska man nog fundera över om det var så lämpligt att köra om just där? ;)

Hon kan ju försöka dra en gråtmild vals hos farbror polisen, men jag tror dessvärre inte det hjälper mycket till.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

jag har åkt dit två gånger på att jag kört om en lastbil och sedan blivit "skjuten" med laser.
Det är INTE tillåtet att göra en "snabb och säker" omkörning (som trafikskolorna lär ut), flygande omkörningar är däremot fullt tillåtna (Trots att de är praktiskt sett livsfarliga).

Dock, kan man, om man som jag, argumentera mot polisen med HÅLLBARA argument och därmed få strafflindring.. iallafall om polisen har lite vett bakom skallen!

Har nyss kommit hem från ett ärende en bit utanför stan. Körde om en lastbil på 90-väg (utan fartkameror hehe) och kollade för första gången hur fort jag körde under själva "akten".

Eftersom jag inte vill avslöja hur for det faktiskt gick, så kan jag i alla fall tala om att den som tycker att 117 knutar var överdrivet fort även för en omkörning borde göra samma praktiska test själv - och antagligen bli lika förvånad som jag blev. Oj, vad lätt det gick att köra fort....väldigt fort....

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Förvisso står det ovan, men bara för att ha nåt att säga:
- Nej, man får inte överstiga hastighetsbegränsningen vid omkörning.

Den som letar efter prejudikat kan bland annat läsa domar jag skrivit. ;)

magnusfeldth skrev:

Förvisso står det ovan, men bara för att ha nåt att säga:
- Nej, man får inte överstiga hastighetsbegränsningen vid omkörning.

Ålrajt, det verkar ju bestämt och rimligt. Men påföljden då? Är den prutbar? Och förresten (som jag tror nån nämnde här): både hennes bil och lastbilen finns med på bilden. Är det inte risk för att kameran "blandat ihop dom"?

magnusfeldth skrev:

Den som letar efter prejudikat kan bland annat läsa domar jag skrivit. ;)

Och varhän kan man tänka sig hitta dessa då?

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Påföljden är penningböter - beloppet beror på hur fort du kört i förhållande till den satta hastigheten - no prut. (jävla smålänningar ;) )

Mina domar finns i Vänersborgs tingsrätts arkiv. Minns att jag hade ett sådant mål för inte så länge sedan, men minns inte målnumret tyvärr.

magnusfeldth skrev:

Påföljden är penningböter - beloppet beror på hur fort du kört i förhållande till den satta hastigheten - no prut. (jävla smålänningar ;) )

LOL! Ja. jävla smålänningar. Vad dom stackarna nu har med detta att göra.... :)
Så om man tappar bromsarna nerför Dalbobron och kraschar in i residenset i Vänersborg, så åker man för fortkörning också? (Närå, bara skojar)

magnusfeldth skrev:

Mina domar finns i Vänersborgs tingsrätts arkiv. Minns att jag hade ett sådant mål för inte så länge sedan, men minns inte målnumret tyvärr.

Gör detsamma. Damen får lämna in och berätta hur det gått till och hoppas på det bästa.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Danne V skrev:

Och förresten (som jag tror nån nämnde här): både hennes bil och lastbilen finns med på bilden. Är det inte risk för att kameran "blandat ihop dom"?

Nej, i princip inte. Kamerorna tar ganska snävt framför stolpen, just för att undvika att fel bilist blir bötfälld.

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Lasp skrev:

Den enda som gör "rätt" enligt lagen blir också straffad :e

Tips:

• Skaffa navigator som påminner/upplyser om var kamerorna finns
  • Kör om så att lastbilen blockerar kameran, alternativt ligga kvar i omkörningsfilen förbi kameran om möjligt.

Längd på ditt fordon + lastbil + mellanrum = 40 m
a) Din hastighet = 89 km/h (för att vara på säkra sidan att inte överstiga hastighetsbegränsningen på 90 km/h)
Omkördas hastighet = 85 km/h
Omkörningsstrecka = 890 m (36 s) LAGLIGT?

b) Din hastighet = 110 km/h
Omkördas hastighet = 85 km/h
Omkörningsstrecka = 176 m (6 s) OLAGLIGT?

http://hem.ektv.nu/~ekt000851/omkorning.html

Det blir ganska stor skillnad beroende på vilken hastighet man har i omkörningen...

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)