webForumDet fria alternativet

så kallad arbetsbrist, nu nyanställer företaget!

Juridik

17 svar · 1 124 visningar · startad av Sjodahl

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg
Frågan#1

Känner en som blev uppsagd under sin långtidssjukskrivning. Befann sig mitt i rehablitering och återgång i arbetslivet. Varit anställd i samma företag i nästan 9 år. Man sa upp p g a arbetsbrist och tvingade henne skriva under att inte ha förtur på återanställning. Fick istället 2 extra månaders uppsägningstid. Allt enligt inrådan från facket som var med vid förhandling.
Nu har exakt samma tjänst utannonserats och det finns bevis på att det är samma företag. Det handlar om rekrytera till tjänsten - inte hyra in konsult. Arbetsuppgifterna är exakt detsamma.

Vad har hon för rättigheter? Vart vänder man sig när facket inte verkar vilja hjälpa? Någon som varit med om samma sak?

Kan ju inte vara rätt att säga upp p.g.a arbetsbrist sen återanställa ett par veckor senare...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Sjodahl skrev:

Vad är mina rättigheter?

Du har rätt att söka jobbet så klart. :q

Eller menar du din kompis som blev uppsagd? Hon har i sa fall varken större eller mindre rättigheter än dig.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Om vederbörande inte är med i facket så har ju dom ingen skyldighet att hjälpa till. Andra som kan hjälpa är ju jurister med arbetsrätt som specialitet. Se bara till att dokumentera (spara) platsannonser och annat.

Om hon tvingades att välja bort sin förtur så är det ju ganska allvarligt tycker jag. Är inte säker, men det låter nästan som om det faktiskt är straffbart. (EDIT: Jag läste slarvigt. Såg nu att facket var med vid förhandlingen om detta. I så fall är det nog svårt att visa på "tvång" även om det kan ha upplevts så)

En annan kanal är ju naturligtvis att kontakta media. Ibland kan de mest hårdnackade företagsledare bli snälla om dom plötsligt får en massa samtal från journalister.

Men det beror väl bl.a. på hur lång tid det gått mellan uppsägningen och nyanställningen osv....

Web-Tor skrev:

Du har rätt att söka jobbet så klart. :q

Eller menar du din kompis som blev uppsagd? Hon har i sa fall varken större eller mindre rättigheter än dig.

Inte jag eller den andra personen som skall söka jobbet, en person har blivit uppsagt p.g.a arbetsbrist, sen söks det identisk plats på samma företag?
Kan ju inte vara rätt?

Var den uppsagda personen fackligt ansluten och uppsägningen godkändes av facket är det garanterat helt kört. Han han/hon inte varit med i facket hade han/hon kunnat gå vidare till domstol för att få en rättslig prövning.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Man kan ju fundera på om man vill komma tillbaka till en arbetsplats som har behandlat en på detta sätt?
Är det värt att ta en strid om det?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Lasp skrev:

Man kan ju fundera på om man vill komma tillbaka till en arbetsplats som har behandlat en på detta sätt?

Det ville inte jag i alla fall. Jag blev uppsagd officiellt pga arbetsbrist (yeah right, med mitt kompkonto...) men egentligen var det för att de ville spara pengar och stoppa in en arvoderad förtroendevald där istället, med markant lägre lön än mig.

Facket undrade om de skulle jobba för att jag skulle få behålla jobbet, men inte en chans att jag ville vara kvar där... :bla

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Sjodahl skrev:

Inte jag eller den andra personen som skall söka jobbet, en person har blivit uppsagt p.g.a arbetsbrist, sen söks det identisk plats på samma företag?
Kan ju inte vara rätt?

Det här är förvirrande, du frågade ju i ditt första inlägg vilka dina rättigheter var? Vad menade du då? Rättigheter rörande vad, på vilket sätt är du involverad i detta mer än att du känner vederbörande?

Medlem sedan nov. 2006188 inlägg

Tror jag har läst om att Eu ska ju försöka stoppa så mycket som möjligen.

Dem har ju dragit in Övertids ersättningen så det inte ska finnas OB tillägg..
Det ska räknas som vanlig arbets tid.

Sen om man är borta mycket från jobbet så ska dem kunna säga upp folk nästan hur som helst för kunna anställa andra som kan jobba istället.

Läste även en artikel,

Där EU och dem flesta partierna i sverige vill ju förbjuda semlor och slisk läsk och sånt man kan bli överfettma på.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,1004219,00.html

Tycker man läser för mycket skit över allt nu för tiden.
Eu är ju helt värdelöst..

Mins jag inte helt fel var det på aftonbladet eller på expressen man läste om att dem skulle förbjuda svenskt skött.

För EU förlorar för mycket pengar på försäljningen då sverige äter mycket kött.

Då ska allt skött gå via länder långt bort.

Men som sagt så EU och den nya Regieringen som sitter i sverige kommer ju förstöra mycket i landet.

Liksom A-kassan

Sänkt A-kasse ersättning och Höjd A-kasse avgift.

Inte skapar det mer jobb i landet. Bara dem som sitter styr som får extra hög lön.

Web-Tor skrev:

Var den uppsagda personen fackligt ansluten och uppsägningen godkändes av facket är det garanterat helt kört. Han han/hon inte varit med i
facket hade han/hon kunnat gå vidare till domstol för att få en rättslig prövning.

Japp personen var fackligt ansluten, men det lokala facket på det stället gör inget annat än att kliar arbetsgivaren på ryggen.

Lasp skrev:

Personen vill inte tillbaka, bara tycker det känns jävligt konstigt. Då det måste varit personligt själ. Inte söka jobbet blev bara lite paff när det efter typ 2-3 veckor kommer ut exakta samma tjänst, när man blivit uppsagt för det inte fanns arbete.

sgtpepper skrev:

Det här är förvirrande, du frågade ju i ditt första inlägg
vilka dina rättigheter var? Vad menade du då? Rättigheter rörande vad, på vilket sätt är du involverad i detta mer än att du känner vederbörande?

Var nog jag som snurrade till det lite, menar inte mina rättigheter. Mer allmänt vad har man för rättigheter i en sådant situation. Tycker det låter som man absolut inte har något nytta av facket?

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

dwmedia skrev:

Sen om man är borta mycket från jobbet så ska dem kunna säga upp folk nästan hur som helst för kunna anställa andra som kan jobba istället.

Läste även en artikel,

Där EU och dem flesta partierna i sverige vill ju förbjuda semlor och slisk läsk och sånt man kan bli överfettma på.

Mins jag inte helt fel var det på aftonbladet eller på expressen man läste om att dem skulle förbjuda svenskt skött.

Men som sagt så EU och den nya Regieringen som sitter i sverige kommer ju förstöra mycket i landet.

Liksom A-kassan

Inte skapar det mer jobb i landet. Bara dem som sitter styr som får extra hög lön.

Orkar inte...

G8 Håller med ;-)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

dwmedia skrev:

Läste även en artikel,

Liksom A-kassan

Har EU även stoppat undervisningen i svenska eller vad är det frågan om?

För att återgå till trådskaparens fråga; det finns ingen möjlighet att företaget just vid tillfället för avskedet hade arbetsbrist men sedan upptäckte att tjänsten var oumbärlig? Lite naivt, jag vet. Hur lång tid gick det tills tjänsten utannonserades igen?

Sjodahl skrev:

Japp personen var fackligt ansluten, men det lokala facket på det stället gör inget annat än att kliar arbetsgivaren på ryggen.

Precis, det är därför jag inte är med i facket längre. ;)

dwmedia »
Du är ju otrolig!
Du börjar på OB-tillägg, går via EU, semlor, läsk, kött, regeringen och slutar på a-kassan. Allt detta i en tråd som handlar om uppsägning p.g.a. arbetsbrist.
Fantastiskt! :e

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Sjodahl skrev:

Man sa upp p g a arbetsbrist och tvingade henne skriva under att inte ha förtur på återanställning. Fick istället 2 extra månaders uppsägningstid. Allt enligt inrådan från facket som var med vid förhandling.

Det råder ju avtalsfrihet i Sverige. Din bekant har ju enligt dina uppgifter själv, av egen vilja åtminstone juridiskt sett, ingått ett avtal med arbetsgivaren där hon avsäger sig rätten till förtur i utbyte mot två extra månaders uppsägningstid. Därmed är det s a s "kört", punkt och slut. När du skriver att facket tvingde henne att skriva under avtalet antar jag att du menar att hon såhär i efterhand känner sig lurad av fackets råd. Det är naturligtvis ett allvarligt problem, men då endast rörande hennes relation till facket, inte arbetsrättsligt. Naturligtvis kan man också ha synpunkter på företagets agerande rent moraliskt.

Skulle det vara så att du kan visa att facket rent faktiskt lurat din bekant, eller med hot om dödligt våld tvingat henne att skriva på, kommer saken i en annan dager. Men nåt sånt tror inte ens jag om facket. ;)

Den här frågan har ju varit uppe ett antal gånger.
Vad tycker du att vi skall kommentera?
Det är inte lätt när man inte har alla fakta och att det finns allvarliga syftningsfel.

Mr. N. skrev:

Har EU även stoppat undervisningen i svenska eller vad är det frågan om?

För att återgå till trådskaparens fråga; det finns ingen möjlighet att företaget just vid tillfället för avskedet hade arbetsbrist men sedan upptäckte att tjänsten var oumbärlig? Lite naivt, jag vet. Hur lång tid gick det tills tjänsten utannonserades igen?

Rör sig om en 2-3 veckor.

Lasp skrev:

Den här frågan har ju varit uppe ett antal gånger.
Vad tycker du att vi skall kommentera?
Det är inte lätt när man inte har alla fakta och att det finns allvarliga syftningsfel.

Nej det förstår jag, ville väl främst bara ha upp ett bollplank och kanske någon vet HUR det fungera vad som är rätt och rätt.

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)