webForumDet fria alternativet

Socialaavgifter HB, två ägare.

Företagande

4 svar · 619 visningar · startad av colione

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg
Frågan#1

Hej medlemmar.

Jag och en vän ska registrera ett HB som vi ska äga tillsammans. Vi kommer inte betala ut lön i början utan kommer att hålla pengarna inom företaget tills vi har fått upp lite kapital.

Nu till frågorna:

• Är det okej att göra så och anmäla uttagen ur företaget då, eller måste man föranmäla sånt här och ge en beräknad inkomst på sig själv?
  • Hur blir det med avgifter?
  • Betalar vi egenavgift för en och arbetsgivarvgift för den andre?
  • Betalar vi arbetsgivaravgift för båda?
  • Betalar vi egenavgift för båda?
  • Vad är skillnade?
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Bara att ladda ner och läsa (en PDF). Kapitel 4 verkar vara det du ska titta på. Men läs det andra också. http://skatteverket.se/download/18.4f3d00a710cc9ae1c9c80006789/44401.pdf

Åsså ett råd du inte bett om: Se ett HB bara som en uppstartsfas. Försök skapa ett AB så fort ni bara kan, även om det kan te sig dyrt, besvärligt och kanske onödigt eftersom ni är de bästa kompisar just nu. För jag har ännu inte sett ett HB som funkat särskilt länge. Förr eller senare vill ni gå olika vägar, förhoppningsvis medan ni fortfarande är vänner. Då är det oerhört mycket enklare med ett AB.

EDIT: Retade nogra stvaefl. ;)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Tack för länken, jo ett ab ska startas när vi får kapital

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

colione skrev:

Jag och en vän ska registrera ett HB som vi ska äga tillsammans.

Har ni verkligen tänkt igenom det noga? Det är väldigt väldigt lätt att bästa polarna blir största ovänner väldigt väldigt snabbt i ett gemensamt HB. Ena personen blir väldigt väldigt lätt betalnigsskyldig för den andras beslut.
Om ni väljer att starta, var väldigt väldigt noga med att skriva bra avtal med skyldigheter och rättigheter.

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Det var ett tag sen jag drev företag men som jag kommer ihåg det:

Det spelar ingen roll om ni "betalar ut lön" för all vinst kommer att räknas som lön vare sig ni vill eller inte ;) (om man inte periodiserar in en del).
Man betalar egenavgifter på den summan. Sen ska ju momsen in med...
Detta kan göras månadsvis eller en gång per år.

Skatteverket vill att ni uppskattar hur mycket som kommer att faktureras och sen får man fyllnadsinbetala för moms/egenavifter per månad. Sen stäms det av efter året och man justerar beloppen så man får betala in en summa eller får tillbaka en summa.
Man kan när som helst ändra sin "prognos" genom en preliminär skattedeklaration.

Första året är det inte helt ovanligt att man inte räknar med nån större vinst men de kan vara lite kinkiga med sånt. Kolla upp!

Jag vet inte hur det fungerar med vinstdelningen (lönerna) när man är 2, det får du kolla upp.

Jag är ingen ekonom så kolla upp en extra gång :)

Jag har drivit HB med kompisar flera gånger. Det behöver inte alls bli bråk och tjafs men jag rekommenderar ändå precis som de andra och som ni har tänkt: att starta AB så snart som möjligt. Det är Mycket bättre ur ett eknomiskt perspektiv, särkilt om man är flera.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)