Har ett gammalt gevär som hänger här hemma på väggen. Det är en sån där modell som laddas genom att man häller i lite krut och en kula i pipan och den har garanterat inte avlossat ett skott på över 60 år.
Har mer tänkt på det som en prydnad än ett vapen, men med rätta grejerna och lite jobb kanske man skulle kunna få liv i grejerna. Så nu undrar jag hur lagen ser på sånna där gamla pjäser? Är det fortfarande ett vapen som bör vara registrerat eller räknas det som en ofarlig antikvitet med tanke på att den i nuvarande skick inte kan avlossa ett skott?
Har ett gammalt gevär som hänger här hemma på väggen. Det är en sån där modell som laddas genom att man häller i lite krut och en kula i pipan och den har garanterat inte avlossat ett skott på över 60 år.
Har mer tänkt på det som en prydnad än ett vapen, men med rätta grejerna och lite jobb kanske man skulle kunna få liv i grejerna. Så nu undrar jag hur lagen ser på sånna där gamla pjäser? Är det fortfarande ett vapen som bör vara registrerat eller räknas det som en ofarlig antikvitet med tanke på att den i nuvarande skick inte kan avlossa ett skott?
Hur gammalt är geväret? Är det tillverkat före 1890 så är det licensfritt enligt 1 kap. 4 § i Vapenlagen, i annat fall kan du söka tillstånd att inneha vapnet enbart för prydnad enligt 2 kap. 4 §:
En enskild person får meddelas tillstånd att inneha ett skjutvapen endast om den enskilde behöver vapnet för ett godtagbart ändamål. Tillstånd att inneha ett skjutvapen som huvudsakligen har samlarvärde, prydnadsvärde eller särskilt affektionsvärde för sökanden, får meddelas även för andra ändamål än skjutning. I ett sådant fall får vapnet inte utan särskilt tillstånd användas för skjutning.
Om du vill ha den kvar så är det väl enklast att bara gå ner till en vapenaffär och få den pluggad?
Jo jag har också tänkt den tanken, men kan man verkligen springa ner med ett icke-registrerat vapen och få det pluggat?
Känns som att vapenaffärer skulle vara skylldiga att raportera sånt till polisen...
sgtpepper skrev:
Hur gammalt är geväret? Är det tillverkat före 1890 så är det licensfritt enligt 1 kap. 4 § i Vapenlagen, i annat fall kan du söka tillstånd att inneha vapnet enbart för prydnad enligt 2 kap. 4 §:
Jag vet faktist inte hur gammal bössan är. Personen jag fick det från hade fått det på 20-talet och redan då var det tydligen gammalt, så det är inte omöjligt att det är tillverkat före 1890. Ska försöka luska lite efter ett årtal och undersöka möjligheten att söka tillstånd för att inneha det som prydnad. Tyvärr misstänker jag att det kan bli lite struligt eftersom det inte finns ett enda papper på vapnet...
Vill helst inte lägga ner för mycket tid på det hela då det känns lite larvigt med licens på den där typen av vapen öht. Skulle tippa på att ett luftgevär kan göra mer skada...
Jag vet faktist inte hur gammal bössan är. Personen jag fick det från hade fått det på 20-talet och redan då var det tydligen gammalt, så det är inte omöjligt att det är tillverkat före 1890. Ska försöka luska lite efter ett årtal och undersöka möjligheten att söka tillstånd för att inneha det som prydnad. Tyvärr misstänker jag att det kan bli lite struligt eftersom det inte finns ett enda papper på vapnet...
En del av Mausergevären hemvärnet b la använder är tillverkade i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
Dessa vapen användes dessutom flitigt på skjutbanor i alla fall för något tiotal år sedan så får man nog anta att din mynningsladdare är lite äldre än så.
Jag bara gissar nu men tror nog din bössa är fullt laglig som den är.