Hur tolkar ni nedan text (hmm och egentligen behöver jag ett svar från någon som faktiskt vet hur den ska tolkas och inte gissar)?
Det finns inga särskilda bestämmelser i PuL om från vilken ålder unga personer själva kan samtycka till viss behandling, men Datainspektionen brukar ha 15 år som tumregel. För yngre elever måste vårdnadshavarna ge sitt samtycke innan uppgifter publiceras. Även vid publicering av bilder på barn som t.ex. deltar i fria aktiviteter krävs samtycke.
Tror ni att dom menar att båda föräldrarna (om man utgår från att föräldrarna i detta fall har delad vårdnad om barnet) måste ge sitt samtycke, eller tror ni att det räcker med att en ger samtycke?
Jag hoppas personligen, och läser även PUL-texten som, att båda ska ge sitt samtycke om barnet är under 15 år men jag vet inte om det är så...
Det råder delade meningar bland kloka bekanta.
Ledsen, men jag vet inte. Och om du inte hittar något i lagens förarbeten, i "doktrinen" (dvs eventuella böcker, artiklar eller andra skrifter som diskuterar lagen och getts ut av jurister, professorer osv) eller prejudikat, så är det nog ingen som "vet", utan det är öppet för tolkningar.
Men som förälder har jag vid ett halvdussin tillfällen fått skriva på papper där vi medgett att ungarna t.ex. får bli fotograferade i skolan, på dagis, etc. Vad jag minns, så har det räckt med att en vårdnadshavare skrivit på.
Men å andra sidan är det ju skolan/dagis och folk från lärarhögskolan här i Karlstad som gett oss papperen som jag skrivit på. Det är alltså deras tolkning att det ska räcka med en. Kanske har dom också fel...
Tyvärr alltså inget klockrent, självklart svar som du helst vill ha. Men hoppas i alla fall att det ger lite stöd för att det nog räcker med en vårdnadshavare. Och om du/ni aktivt sökt efter svar på detta men inte hittat något, så kan ni väl knappast ställas till ansvar om det trots det skulle bli fel, och om villrådigheten beror på att t.o.m. lagen är oklar på den punkten.
Tyvärr alltså inget klockrent, självklart svar som du helst vill ha. Men hoppas i alla fall att det ger lite stöd för att det nog räcker med en vårdnadshavare.
Så tror jag också, det är endast i ett fåtal fall lagen uttryckligen kräver samtycke från båda vårdnadshavarna.
Lagstiftningen förutsätter att föräldrar med gemensam vårdnad kan komma överens och gemensamt fatta beslut som rör barnen och att det då räcker med att en av dessa ger sitt samtycke då detta samtycke får ses gälla båda vårdnadshavarna.
Alltså; båda föräldrarna skall vara överrens om samtycket, men det räcker med att en av dom rent formellt ger detta samtycke.
Alltså; båda föräldrarna skall vara överrens om samtycket, men det räcker med att en av dom rent formellt ger detta samtycke.
Mmmm...problemet är att föräldrarna inte är överens i detta fall. Dom har gemensam vårdnad, men är separerade och ligger nu i en segdragen och mindre trevlig tvist gällande vårdnaden om barnet.
Mannens syster har, med sin brors godkännande, lagt upp bilder på barnet på den sajt som jag är moderator på. Mamman till barnet vill att bilderna ska bort då hon inte gett sitt godkännande till att lägga bilder på hennes barn på nätet.
Jag tycker också att bilderna ska bort eftersom jag anser att endast föräldrarna tillsammans, under sådana här omständigheter, ska fatta beslut om detta men om så inte går så är det bättre att inte tillåta bilderna alls.
Men vi var lite osäkra på exakt vad som gällde, och det är uppenbarligen inte jättetydligt.
Vi beslutade tidigare idag att tvinga medlemmen att ta bort bilderna.
Tack för svaren, både stgpepper och danne v. :bire
sgtpepper skrev:
En sak bara, texten i förstainlägget är inte från PuLs lagtext, den är från Datainspektionens frågor & svar-sida.
Mmmm...problemet är att föräldrarna inte är överens i detta fall. Dom har gemensam vårdnad, men är separerade och ligger nu i en segdragen och mindre trevlig tvist gällande vårdnaden om barnet.
I så fall bör saken vara klar, då gäller inte samtycket, eftersom lagstiftningen säger att beslut som rör barnets person skall vara gemensamma. Jag tycker att ni gjorde rätt.
Så här står det t.ex i Socialstyrelsen författningssamling (detta handlar visserligen om LVU, men principen om gemensam vårdnad och rätt att besluta i frågor är ju densamma):
Gemensam vårdnad är vanlig även om föräldrarna inte bor tillsammans. Även i dessa situationer har båda vårdnadshavarna i princip samma ansvar för barnet och samma rätt och skyldighet att besluta i frågor som rör barnets person (6 kap. 11 och 13 §§ FB). Detta gäller även om barnet varaktigt bor hos endast den ena vårdnadshavaren.