Hur är det med de investeringar som alla går runt och skämtar om men ingen tycks göra? Finns det folk här som har investerat i vapenmanufaktur, tobaksbranschen och så vidare?
Ponera att man bortser från moraliska aspekter, är det en bra affär att köpa aktier i exempelvis Swedish Match? Rökförbudet åsido så känns det ju faktiskt som om folk alltid kommer att nyttja tobaksprodukter.
Observera att jag här syftar på att köpa aktier och investeria i oetiska men inte olagliga branscher. Heckler+Koch, Bofors, Playboy m.fl. är okej, Colombiansk knarkhandel och människosmuggling är det inte.
Eller är det så att en fond som inte skyltas som etisk mer eller mindre innehåller oetiska delar?
Well, jag försökte investera i miljöteknikfonder (sol/vind/vatten) nyligen, eftersom jag tror att det finns pengar att tjäna där på lång sikt. Tyvärr hittade jag inga såna, och banken försökte lura på mig nån etisk fond. Jag försökte köpa vapen-och-porr-fonder istället, men gick bet även där och fick nöja mig med lite gruvdrift/oljeutvinning. Go Lundin Mining!
erre skrev:
Eller är det så att en fond som inte skyltas som etisk mer eller mindre innehåller oetiska delar?
Mja, det beror väl på. "Etisk" brukar väl betyda att endast en mycket liten andel av investeringarna fonden gör (max 1% eller 0,1% eller nånting) får gå till snusk eller miljö-/människoförstöring. Eftersom allt som bekant hänger ihop här i världen är det närapå omöjligt att se till att ens investeringar inte ens indirekt stödjer något moraliskt tveksamt, de etiska fonderna försöker minimera det medan vanliga fonder antagligen bara är inställda på bra affärer.
Alla branscher kan ses ur ett kritiskt synsätt. Ska investera måste du lägga alla känslor åt sidan (med vissa undantag, såklart). Du tänker på Heckler & Koch som vapenfabrikanten som tillverkar granatkastare och maskingevär, men faktum är att de även tillverkar gevär med sportskytte i åtanke. Swedish Match har inte enbart snus och cigarrer, utan även tändstickor och tändare.
Butikskedjan Indiska har säkert fina ljusstakar och servetthållare men de betalar inte mer än minimilön till de anställda. De säljer alltså inte tobak eller skjutjärn, men trots det är inte deras rörelse mycket bättre ur en etisk syn.
Antingen kopplar du, som sagt, bort känslor och tänker på vinst, eller så håller du dig borta från marknaden. Bristande moral är oundvikligt i industrivärlden.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849