Det skulle de kanske tänkt på innan de döpte programmet till "sommar"?
Allvarligt, de kan väl inte få "ensamrätt" på ett sådant ord? Ett av svenskans vanligaste substantiv ju?
Själva namnet Saltön, är det inspirerat av Saltkråkan? Ville du ge dina böcker en Astrid Lindgren-känsla?
- När jag skapade detta Saltön slog jag ihop fem olika orter i Bohuslän, Strömstad, Marstrand, Skärhamn, Lysekil och Smögen, till ett ställe. Och jag döpte det till Saltön eftersom det finns minst fyra ställen med det namnet här i trakten.
SVT äger "Saltön"
- Nu har Sveriges Television tagit patent på det, nu får jag, som hittat på det, inte använda det. Jag fick inte kalla min kokbok "Till bords med Saltön", det fick bli "Till bords med Saltöborna" i stället.
- För att hämnas försökte jag ta patent på "Saltöborna", men så sent som i går fick jag veta att det går inte, det är för likt "Saltön" som tv äger. Det är så dåligt!
Det är väl inte konstigare än t.ex. att Microsoft har reggat "Windows" som varumärke? Det är dock inget som hindrar någon från att använda ordet, vare sig för fönster på datorskärmen eller såna som man har i väggar.
Det är väl inte konstigare än t.ex. att Microsoft har reggat "Windows" som varumärke? Det är dock inget som hindrar någon från att använda ordet, vare sig för fönster på datorskärmen eller såna som man har i väggar.
Nu är ju jag ingen IP-jurist, men det brukar vara lugnt att använda namnet på något inom ett område där det inte finns risk för förväxling ("Silfver's Windows" om du skulle bli fönstermonterare).
246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849