webForumDet fria alternativet

Sommar, sommar, sommar...

Företagande

9 svar · 664 visningar · startad av fiddler

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg
Frågan#1

...får man visst inte använda hursomhelst längre. SR har numera ensamrätt på ordet "sommar"...

http://www.expressen.se/index.jsp?a=885988

Medlem sedan dec. 2004135 inlägg

Det skulle de kanske tänkt på innan de döpte programmet till "sommar"?
Allvarligt, de kan väl inte få "ensamrätt" på ett sådant ord? Ett av svenskans vanligaste substantiv ju?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det är inte bara SR...

Expressen skrev:

Själva namnet Saltön, är det inspirerat av Saltkråkan? Ville du ge dina böcker en Astrid Lindgren-känsla?
- När jag skapade detta Saltön slog jag ihop fem olika orter i Bohuslän, Strömstad, Marstrand, Skärhamn, Lysekil och Smögen, till ett ställe. Och jag döpte det till Saltön eftersom det finns minst fyra ställen med det namnet här i trakten.

SVT äger "Saltön"
- Nu har Sveriges Television tagit patent på det, nu får jag, som hittat på det, inte använda det. Jag fick inte kalla min kokbok "Till bords med Saltön", det fick bli "Till bords med Saltöborna" i stället.
- För att hämnas försökte jag ta patent på "Saltöborna", men så sent som i går fick jag veta att det går inte, det är för likt "Saltön" som tv äger. Det är så dåligt!

http://expressen.se/index.jsp?a=884152

Som sagt... :OO

Medlem sedan feb. 200791 inlägg

Bäst att ta vinter innan SVT hinner före :OO

Rätt präktigt konstigt tycker jag, då kommer alltså inte "Ida's sommarvisa" få tryckas i sångböcker? Sjuka grejer.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Ja! Sjukt!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från caféet.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det är väl inte konstigare än t.ex. att Microsoft har reggat "Windows" som varumärke? Det är dock inget som hindrar någon från att använda ordet, vare sig för fönster på datorskärmen eller såna som man har i väggar.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

spango skrev:

Det är väl inte konstigare än t.ex. att Microsoft har reggat "Windows" som varumärke? Det är dock inget som hindrar någon från att använda ordet, vare sig för fönster på datorskärmen eller såna som man har i väggar.

Precis. Absolut inget konstigt med det. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Så jag får till exempel inte göra en annons med ett somrigt foto där det "Sommar - endast 300 kr inklusive ram"? :q

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Nu är ju jag ingen IP-jurist, men det brukar vara lugnt att använda namnet på något inom ett område där det inte finns risk för förväxling ("Silfver's Windows" om du skulle bli fönstermonterare).

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)