webForumDet fria alternativet

Hobbyverksamhet där skattefrågor..

Företagande

1 svar · 464 visningar · startad av Popper

Medlem sedan sep. 200663 inlägg
Frågan#1

Hjesan!

Jag har hört om man kan starta egen "företag" alltså som kan ansöka endast moms-register (i F-sedel --Skatte och avgiftanmälan) utan att ha nån form av företag liksom AB, KB, HB, Enskild firmam etc..

Nån som har efarenhet av hur man ansöker moms, o registerar bara hobbyverksamhet... hur ?

Jag skulle vilja veta mer om det innan jag kör med.
Jag ska satsa på bokföringen per år, inte varje månad, men däremot jag vill betala in moms varje månader....
Jag vet att betala BARA kapitalinkomst som man måste betala in - 30%, inga andra :moose (jag vill inte starta egen med nån form av dom som hb,ef, ab etc.. glöm det.)

Min hemsida baseras annonser som jag tjänar på.

Tack för info och tips!

MVH Popper

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Så vitt jag vet finns följande:
Hobbyverksamhet - Gäller för inkomster under 20 000 per år och dessa redovisar du på din vanliga deklaration.
Egen firma, aktiebolag osv - Företagsformer som ger dig momsregistreringsnummer.

Jag har aldrig hört talas om något mellanting, dvs hobby men med riktig F-skattsedel. Tror inte det finns några genvägar, men ring skatteverket! De är fantaskiska på att förklara, till skillnad från deras brochyer på hemsidan. Gör en sökning på google om Hobbyverksamhet. Och, glöm inte att posta en fortsättning här!

Mvh

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)