Jag har skrivit om en wordpress-plugin som har GPL-licens. I början av den koden och GPL finns copyrighttext, där det står
Copyright (C) yyyy name of author
(fast med skaparens namn då)
Om jag nu vill distribuera PHP-koden, hur gör jag med copyrighten? Läggar jag till mitt namn till föregåndes så att det blir 2 namn där, eller byter jag det ut mot mitt eget, eller ändrar jag inget alls? Hmm... någon som vet?
Nej? Har du något underlag för det?
Vad jag vet behöver man inte skriva någon copyright-notis enligt Bernkonventionen, vilken USA är med i. Däremot måste man väl göra det enligt UCC?
Rätta mig om jag har fel.
Jag har pratat men mitt företags advokat om just detta och hon säger att Copyright som begrepp inte finns i Sveriges lag utan här gäller upphovsrätten, det har ingen betydelse att man skriver copyright på något eftersom man automatiskt har upphovsrätt på det man skapar. Däremot är det bra att skriva ut det eftersom det är en markering om vem som har upphovsrätten.
I USA har dom att man måste registrerar sitt verk (och betala en avgift) för att få Copyright och att kunna hävda det i en domstol, registrerar men det inte så har man fortfarande upphovsrätten till det men man kan inte hävda det i en domstol. Logiskt eller ej men så står det på https://www.copyright.gov.