Hej.
Jag för en dialog med Skatteverket just nu angående registrering av en enskild firma. Jag kommer tillsammans med några kursare från skolan driva ett företag som ska utveckla och sälja ett antal lovande idéer som jag länge funderat på. Företagets försäljning kommer helt och hållet att bero på hur väl våra produkter slår igenom, något jag har fått viss förhandsinformation om redan nu. Redan nu har jag 15 beställningar på vår första produkt. Dessa 15 beställningar har kommit till enbart genom att våra produktutvärderare berättat om produkten för vänner och bekanta. Då har jag ändå bara två produktutvärderare i dag.
Problemet är att produkten ännu bara är en prototyp tillverkad i två exemplar och jag räknar på att jag kommer ha en utvecklingstid på runt ett år för att kunna testa produkten i t.ex vinterklimat. I och med detta kommer jag troligtvis inte ha någon försäljning första året, d.v.s år 2007. Nästa år, 2008, räknar jag med att komma igång med försäljningen och vi räknar med att sälja runt 100 enheter till en kostnad av 1000 kronor exklusive moms.
Eftersom första året kommer användas till att utveckla produkten kommer jag behöva redovisa ett "negativt momsresultat". Jag kommer alltså köpa komponenter, som behövs i utvecklingen, vars moms överstiger utgående moms . Om jag har läst rätt bland trådarna på forumet blir skatteverket inte helt lyckliga över att betala tillbaka moms. Det var också den känslan jag fick när jag talade med handläggaren på skatteverket.
Detta sätter mig i ett knivigt läge. Vi tre som driver företaget är studenter utan allt för mycket pengar på fickan. Om vi redovisar en hög försäljning första året, något vi inte kommer ha, kommer vi också åka på att betala utgående moms. Dessa pengar kan ingen av oss ligga ute med. Därför vill vi "smyga" igång företaget.
Anledningen att jag startar företaget innan produkten är färdigutvecklad är att de företag som säljer komponenterna som krävs i min produkt enbart säljer till företag. Är det någon som registrerat sin firma och fått den godkänd med "negativt momsresultat"?
Klart du kan! Skatteverket gillar kanske inte ideen, men har väldigt svårt att tro att du kan få nedslag att starta en firma av just den anledningen. Många firmor börjar så, saker och ting tar helt enkelt tid att utveckla. Mer långsiktigt än så borde dom se.
Jag vet flera företagare som köpt mer än de sålt (alltså ska få tillbaks moms) och kört så flera år i rad. Det som hänt är att skatteverket efter något år kommer att höra av sig varför och eventuellt göra en revision, då det inte är ovanligt med svarta pengar när resultatet är nära eller under noll.
Men i ditt fall är det inte speciellt långvarigt och du undanhåller inte oskattade pengar, så det ska inte vara något problem. Den moms du ligger till godo med kommer dock inte skatteverket betala ut efter årets slut, utan de ligger där tillgodo på skattekontot till dess att ingående moms, arbetsgivaravgift, skatt eller vad det nu kan vara uppgår till samma summa.
Men, jag kan ha fattat fel, momsen betalar man ju inte in/ut förrän två månader efter? Jag har månadsvis momsredovisning och januaris moms ska betalas (eller fås ut) innan 12 mars. Eller är det skatten som menas?
Men, jag kan ha fattat fel, momsen betalar man ju inte in/ut förrän två månader efter? Jag har månadsvis momsredovisning och januaris moms ska betalas (eller fås ut) innan 12 mars. Eller är det skatten som menas?
Sant, på båda punkterna.
Momsen i januari redovisar och betalar du till ditt skattekonto den 12:e mars.
Men det gäller inte bara moms utan allt som rör ditt skattekonto, såsom lön (arbetsgivaravgift, egenavgift) och skatt.
Måste få lov att säga att jag är riktigt nyfiken på vilken produkt du kommit på Racerankan! Stilla gärna den när du känner att du kan gå ut mer offentligt med ideen. :)
Jag får tacka för svaren. Firman är nu registrerad och jag kan äntligen sätta igång med utvecklingen :) Måste säga att killen på skatteverket var väldigt lätt att ha att göra med ändå. Det var inte i närheten av de skräckhistorier man fått höra av andra som stångat sig blodiga mot byråkratin :)
@KoTTeN: Kul att du är intresserad :) När vi är klara med utprovningarna ska jag berätta vad det är för produkt.
Jag får tacka för svaren. Firman är nu registrerad och jag kan äntligen sätta igång med utvecklingen :) Måste säga att killen på skatteverket var väldigt lätt att ha att göra med ändå. Det var inte i närheten av de skräckhistorier man fått höra av andra som stångat sig blodiga mot byråkratin :)
Alla gånger jag varit i kontakt med skatteverket har de varit väldigt lätta att har och göra med. De förklarar gärna om man inte förstår. (y) för skatteverket!
lite sent inlägg kanske, men jag såg detta först nu. skatteverket blir varken ledset eller glatt över att behöva betala tillbaka moms till dig; det är inte pengar de förlorar, utan anledningen till att de faktiskt betalar tillbaka är att du i din tur redan lagt ut dessa pengar hos en annan firma som i sin tur måste betala in till skatteverket. det är dina pengar du får tillbaka. så skatteverket (staten) tjänar visserligen inga pengar innan du börjar sälja dina varor till privatpersoner och måste betala in moms, men de förlorar heller inget (annat än kostnaderna för administration förstås). möjligen kan man se det som att du stjäl ifrån staten eftersom du undanhåller varor som borde varit på privatmarknaden och genererat moms. =) men eftersom produkten inte är färdigutvecklad så är den ju heller inte säljbar. kan tänka mig att staten ser generöst på detta, så länge de inte lånar ut annat än tid, eftersom de inte förlorar pengar direkt och eftersom du i framtiden kanske kommer med en produkt alla vill ha, vilket ger momspengar till staten, som egentligen inte behöver göra mycket annat än att sitta och vänta på att du ska dra in kosingen åt dem, för att hårddra lite... =)
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25