webForumDet fria alternativet

Arbetsgivaravgifter

Företagande

4 svar · 527 visningar · startad av meza

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det är så att jag har varit inne och kollat på FK.se när det gäller assistansersättning.

De betalar ut runt 230 kr timmen. För assistenter.

Min fråga är nu, om en arbetsgivare ska anställa en person, hur stor blir denna persons bruttoinkomst om allt ska vara inräknat och beloppet är 230 kr från början.

Förstår ni hur jag menar? Som jag har förstått det så betalar en arbetsgivare arbetsgivaravgifter, hur mycket är det? Är det något mer som en arbetsgivare "måste" betala för en anställd?

Hur mycket blir ungefär arbetstagarens bruttotimlön, om arbetsgivaren har 230 kr/timmen är alltså frågan. På ett ungefär.

Hoppas att ni förstår min fråga :)

God jul & gott nytt år!

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Visst kan man räkna baklänges men ingen vet ju vad företaget vill tjäna så vad lönen blir är omöjlig att svara på.

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg

Nej det kan jag förstå. :)

Men om man bortser ifrån att det är en mellanhand där som sköter det hela. Så på ett ungefär hur mycket försvinner i avgifter och skatter för arbetsgivaren?

T.ex om en person får ut en lön på 20 000 kr brutto, vad blir kostnaden för arbetsgivaren på dessa 20 000 förutom själva bruttolönen.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om man dubblar bruttolönen så hamnar man hyffsat rätt vad kostnaden blir för arbetsgivaren.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

I bruttolönen ingår ju skatten. Utöver det betalar man arbetsgivaravgifter på 32%, vilket blir 6 400 kronor i ditt exempel.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)