Fick ett Sms från http://www.hooya.com/ som söger att jag måste messa
SMB STOP till deras nummer 72323 (och betala för det) för att få stop på reklam till min mobil.
Vart är vi på väg. Finns det inga frizoner för reklam längre?
Vad tycker du? :q
Jag fick det oxå, jag ringde telia för att fråga om dom sålt mitt nummer... Man måste ju vara lite bisterm kanske telia kommer på att man kan blockera sånna tjänster som hooya ;)
I vilket fall fick jag reda på att det är Jamba som ligger bakom, och att dom har 0770930500 Bara att ringa och uttrycka sitt missnöje... men naturligtvis från en telefon med hemligt nummer ;)
Fick också det där till mobilen idag, strax efter att jag bytt från abonnemang till refillkort (om det nu har någon påverkan). När jag sedan skickade iväg mitt SMB STOP till 72323 så fick jag "Ledsen, men den där tjänsten finns ej! Du textade: SMB STOP" till svar.
Får man fråga er som svarat vad ni fått betala för det?
Tyvärr har ju inte hooya några forms på sin sida så man som utsatt för spam kan spamma tillbaka (dom vill att man ska faxa in uppgifter om man är intresserad)
Men man kan ju alltid låta Jambas telefonpersonal förtjäna sin lön genom att prata med oss missnöjda konsumenter om hur kul det är med reklam-SMS...
Man borde kanske kunna stämma dem för "negativ avtalsbindning"??
Även om man inte tvingas betala något så verkar de tycka att Ni har ingått ett avtal (bli tillskickad reklam) med dem. Har man inte begärt ett avtal, men man måste göra något aktivt för att komma ur avtalet så kallas det för "negativ avtalsbindning", och det är förbjudet i Sverige... ===> STÄM DEM!
Nu kom det svar från Telia, äntligen!
Ditt ärende har ärendenummer: 855499.
Svar 2006-12-05 13:48
Hej!
Tack för din förfrågan.
Nej vi kan ej stoppa det. Du måste själv sms:a till 72323, priset vet ej vi, utan det har de själva bestämt.
Med vänlig hälsning
Inga Landin
Telia Kundservice
Är du nöjd med ditt svar?
Fråga 2006-11-30 17:08
Hej
Jag fick ett sms som jag inte vill ha.
SMS som marknadsföringskanal
Fick ett Sms från http://www.hooya.com/ som söger att jag måste messa
SMB STOP till deras nummer 72323 (och betala för det) för att få stop på reklam till min mobil.
Vart är vi på väg. Finns det inga frizoner för reklam längre?
Vad kostar dedt mig att svara på 72323?
Kan ni stoppa slikt?
Detta kommer öka mer och mer framöver, jobbigt!
Men ofta så är det inte så mkt man kan göra åt det, för nån gång har man säkert godkänt ett avtal/villkor där något liknande anges: "Som medlem godkänner du att ***** och dess samarbetspartners får skicka ut erbjudanden och göra marknadsundersökningar med dina medlemsuppgifter som grund".
Sen vilka partner osv det avtalet gäller är väldigt luddigt!
Men givetvis ska man kunna avregistrera sig från reklamen.