webForumDet fria alternativet

Fundering kring uppsägning

Juridik

6 svar · 501 visningar · startad av Decibel

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg
Frågan#1

Klurar lite på detta med uppsägningar.

Min mor har blitt uppsagd p.g.a. det inte finns några passande arbetsuppgifter numera sedan hon fick dokumenterad ryggskada.
Arbetsgivaren är kommunen.

Med detta får hon ett vederlag på X antal tusenlappar per månad i tio månader.

Men, i avtalet finns ett par grejjer som är lustiga, krav som måste uppfyllas av min mor för att pengarna ska utbetalas, och om det bryts så drar dom tillbaka alla utbetalningar.

Kan kommunen ställa vilka krav som helst inför utbetalning av vederlaget?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Vad är det för krav?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det är inte så att hon har blivit erbjuden detta om hon säger upp sig?

Om det är så, så kan kommunen ställa villkor för "erbjudandet".

Det är betydligt svårare/omständligare att säga upp folk än att komma med denna typen av erbjudande om man får personalen att säga upp sig själva.

Hon har inte sagt upp sig själv, hon vägrade skriva på det pappret, så det blev massa tjabbel och hon blev sparkad istället, exakta krav vet jag inte om jag vill yppa om det behövs. Men det är t.ex. att hon inte får tala illa om kommunen, deras sätt att sköta ärendet, eller ens anledningar till uppsägningen, att det har ägt rum en förhandling kring anställningen o.s.v.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

En kompis fick fram en fölikning vid en uppsägning där han fick en viss summa pengar. Där var det liknande krav, t.ex. att han inte fick yppa ngt om vad förlikningen innebar.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Decibel skrev:

Hon har inte sagt upp sig själv, hon vägrade skriva på det pappret, så det blev massa tjabbel och hon blev sparkad istället, exakta krav vet jag inte om jag vill yppa om det behövs. Men det är t.ex. att hon inte får tala illa om kommunen, deras sätt att sköta ärendet, eller ens anledningar till uppsägningen, att det har ägt rum en förhandling kring anställningen o.s.v.

Att kommunen gör så är inget ovanligt! Och att de sparkar henne, så finns den underbara frasen "Brist på arbetssysslor", kan inte kommunen sätta henne på en tjänst som hennes medicinska problem klarar av, dvs det finns inget. Så kan de avskeda, men bästa tipset åt din mor är att höra av sig till sitt fack, kommunala (antar jag att hon 'är med i)

Och gå vidare därifrån. De brukara vara bra, ex. har hon fått sparken pga felaktiga grunder, osv. Så kan man säkert fixa till sig pengar eller annat från dem. :)

Användet Facket är mitt tips. Är hon inte med i ett fack. Aj då.. i sådana fall. Då är det bara att bita i det sura äpplet om man inte löser det på annat sätt.. (media är underbart) :P

Hon är medlem i facket men dom vill inte göra så mycket utan nåt ombud på facket har skrivit under avtalet redan, bara morsans namnteckning som saknas.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)