webForumDet fria alternativet

Bokföra medlemsavgifter?

Företagande

4 svar · 1 519 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Hur bokför jag medlemsavgifter i en idrottsklubb enklast? Måste jag skriva en kvittens till varje medlem och göra ett verifikat för varje enskild medlem? Det borde gå att klumpa ihop alla och skriva typ "15 medlemsavgifter à 1250kr" men vad använder jag isåfall som verfikation?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Det beror ju lite på hur du fått in pengarna. I den scoutkåren där jag är kassör får jag in pengarna på plusgirot och då blir det en verfikation per medlem om det inte är flera som betalar in samma dag. Om du får pengarna kontant så skrivs det väl ett kvitto till den som betalar, i så fall kan ju en kopia av kvittot utgöra underlag för verifikatet.

Vi får in pengar via överföring till bankkonto. Jag har en Kassabok för föreningar och den innehåller ett exempelblad hur bokföring kan se ut och då står det på en rad "49 medlemsavgifter à 100kr" och det varför därför jag fick för mig att det skulle gå att klumpa ihop alla inkomna medlemsavgifter till en verifikation.
Vad händer om jag skriver samma verifikationsnummer för varje kvittenskopia? Eller kanske häftar ihop alla kvitton och fäster det på en bokföringsorder?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

När jag bokför saker som sker mot en bankkonto eller plusgiro ser jag alltid till att jag alltid hamnar på samma datum i bokföringsprogrammet som det står på konotutdraget. Det gör att det blir lättare att stämma av kontona om saldot av någon anledning inte skulle stämma. Visst går det att slänga in flera saker under samma bokföringsorder men då kan man ju inte bokföra varje datum enskilt.

Jag har tagit över jobbet som kassör och våra första medlemsavgifter som kom in har inte bokförts över huvud taget, vilket är lite olyckligt. Jag var osäker på om man fick köra flera saker på samma bokföringsorder men om det är OK så kör jag på det, åtminstone vad gäller dessa första medlemsavgifter. Kanske att jag kör varje enskild medlemsavgift i framtiden men det är rätt smidigt att kunna slå ihop allihopa till en post när allt har kommit in. Det finns inga interna krav på tydlig redovisning utan jag vill göra det så enkelt som möjligt utan att Skatteverket klagar.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)