Har en arbetsgivare rätt att ge mig nya arbetsuppgifter helt/delvis efter sjukskrivning? Har jag inga rättigheter att få behålla min tjänst som den var?
Men dem har rätt att "organisera bort" ens tjänst, om man varit med om en bilolycka och sen när man börjar komma tillbaka så får man väldigt annorlunda arbetsuppgifter, mer eller mindre skit jobb. Och sen ta fram en ny tjänst gillar man den inte så kan man bara säga upp sig alltså?
Om behovet av dina arbetsuppgifter upphör har man rätt att ändra på dom, man kan inte utan förhandling bara peta bort någon för att sätta dit en annan person på tjänsten.
Om behovet av dina arbetsuppgifter upphör har man rätt att ändra på dom, man kan inte utan förhandling bara peta bort någon för att sätta dit en annan person på tjänsten.
Klart ett lagbrott.
Vilken lag?
Brukar finnas regler som säger att om man är borta länge (mammaledighet, långsjukledighet ...) så har man inte rätt återfå sina arbetsuppgifter men man har rätt att behålla lönen.
Men som jag skrivit tidigare, hör med ditt facket vad som gäller på just din arbetsplats.