Finns det folk som har blivit dömda för att dom stulit någons design/hemsida? Idag är det väldigt lätt med program att ladda ner en hel site på några sekunder och bara ändra något litet. Vet att blocket.se har fått många kopior genom åren.
Finns det folk som har blivit dömda för att dom stulit någons design/hemsida? Idag är det väldigt lätt med program att ladda ner en hel site på några sekunder och bara ändra något litet. Vet att blocket.se har fått många kopior genom åren.
Varför utgår du ifrån att det är brottsligt?
Jag hävdar att väldigt få webbplatsers design uppfyller kraven på verkshöjd och de är därmed inte skyddade av upphovsrätten och då står det var och en fritt att kopiera för brinnande livet.
Intressantare frågeställning är om det överhuvudtaget finns något domstolsutlåtande angående en webbplats verkshöjd.
Att allting är copyrightskyddat om inget annat står. Eller har jag missuppfattat lagen ;) Precis som man inte får kopiera en text rakt av (och sälja) får man inte bara kopiera en design rakt av. Du menar att det lagmässigt är helt ok i fall jag tycker du har en grym design på din hemsida och en kund till mig söker en sådan design att jag bara kopierar din rakt av, ändrar lite text och säljer.
Bäst att jag påpekar att jag inte är ute efter att hitta "hål" i lagen för att kunna stjäla andras design etc, vill bara veta hur det är.
Att allting är copyrightskyddat om inget annat står. Eller har jag missuppfattat lagen ;)
Du har missuppfattat lagen. Det krävs att det du har gjort är tillräckligt unikt för att det ska vara skyddat. Om du skriver av exempel ur en bok eller använder FrontPage så blir det ju inte särskilt unikt. Exempelvis.
Om man ska precisera det lite ytterligare så ska det vara så unikt att ingen annan skulle kunna komma på samma sak.