Har en enskild firma som jag startade upp i januari som jag nu vill avsluta.
Info:
- Registrerad hos bolagsverket och skatteverket
- Inga intäckter eller utgifter
Om ni undrar vad detta är för konstigt företag så var det tänkt att drivas men så flyttade jag, fick jobb osv så det är inte längre aktuellt att driva vidare.
Har fått för mig att jag kan ha firman fortsatt reggad hos bolagsverket men att jag måste skicka några papper till skatteverket.
Om man har en enskild firma så är namnet på "företaget" inget mer än bunt bokstäver. Det enda som betyder något är din skattsedel. Har du F-skatt eller FA-skatt så har du en enskild firma. Har du en A-skattsedel har du ingen enskild firma. En enskild firma kan inte vara vilande mer än på ett koceptuellt stadium. Det är helt enkelt bara antingen eller och det är din skattsedel som styr.
Om du inte längre önskar ha en enskild firma längre går du till Skattemyndigheten och ber att din FA-skattsedel görs om till en A-skattsedel. När det är gjort så har du inte längre ngt företag. Om du sedan har ett namn registrerat hos PRV saknar betydelse. Det är som sagt var bara ett namn och påverkar inte hur Skattemyndigheten eller någon annan myndighet ser på dig som person. Sen kan man förvisso kalla det för att man har ett vilande företag men det enda du då har är ett namn hos PRV. Vill du åter ställa på din enskilda firma så är blir det till att ansöka om FA-skattsedel hos Skattmasen igen med allt vad det innebär av papper hit och dit. Same procedure as last time m.a.o.
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849