webForumDet fria alternativet

Skatteregler för pensionssparande

Privatekonomi

4 svar · 572 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Har tänkt öppna en IPS-depå hos min Internetbank och där står följande under skatteregler:

• Premien är inom vissa ramar avdragsgill i deklarationen
  • Du betalar inkomstskatt när pengarna tas ut
  • Pensionskapital är inte föremål för förmögenhetsskatt

Betyder det att jag först betalar skatt på min inkomst från arbete, tar pengar därifrån och stoppar i min IPS-depå och sen betalar skatt för dessa pengar igen när jag de betalas ut som pension? Eller har jag missuppfattat det?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det står att premien är avdragsgill. Det innebär att du inte betalar skatt för den. Eller om man ska gå in på detaljer...

Varje månad så betalar din arbetsgivare in preliminär skatt för dig beroende på hur mycket lön du får. Man använder fastställda belopp enligt en så kallad skattetabell, och dessa är ungefärliga, så därför måste man en gång om året göra en sammanräkning på hur mycket du har betalat i preliminär skatt och hur mycket skatt du ska betala. Det är det som är deklarationen, och så får du ju antingen tillbaka på skatten eller betala kvarskatt beroende på hur det stämde.

Ett litet räkneexempel:

Säg att du har haft en inkomst under året på 250 000. Om vi antar att skattetabellen säger att du ska betala 40% i skatt så har du alltså under året betalat 100 000 i preliminär skatt. Men om du nu har pensionssparat för 10 000 så ska du ju inte betala skatt för de pengarna. Det du ska betala skatt på är alltså 240 000 och då blir det ju bara 96 000 i verklig skatt. Du kommer att få 4 000 kronor tillbaka på skatten.

Underbart med dina tydliga svar! :)
Vet du vad de kan tänkas mena med att premien är "inom vissa ramar" avdragsgill?

Då lär jag väl isåfall få tillbaka pengar efter deklarationen eftersom min arbetsgivare inte vet att jag IPS-sparar och än mindre hur mycket jag sparar?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Gein skrev:

Underbart med dina tydliga svar! :)

Tack.

Gein skrev:

Vet du vad de kan tänkas mena med att premien är "inom vissa ramar" avdragsgill?

Jag har för mig att det finns ett maxbelopp. Skatteverkets hemsida är faktiskt ganska bra. Jag brukar använda mig av "Sökord A-Ö" för att lätt hitta det jag vill. I det här fallet finns exempelvis: "Pensionsförsäkring - avdrag för" och där står det:

"Om din inkomst av tjänst är högst 397 000 kronor under inkomståret 2006 får du göra avdrag med ett halvt prisbasbelopp, 19 850 kronor. Vid en tjänsteinkomst mellan 397 000 kronor och 794 000 kronor får du göra avdrag med 5 procent av inkomsten. Avdraget för inkomstår 2006 kan bli högst 39 700 kronor."

Men observera att det är vad jag =tror= din internetbank syftar på. Du bör kolla med dem exakt vad de menar.

Gein skrev:

Då lär jag väl isåfall få tillbaka pengar efter deklarationen eftersom min arbetsgivare inte vet att jag IPS-sparar och än mindre hur mycket jag sparar?

Ja.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)