webForumDet fria alternativet

bjuda under utgångspris på hus

Privatekonomi

5 svar · 5 903 visningar · startad av jake

Medlem sedan sep. 2001649 inlägg
Frågan#1

hej,
ofta står det ju ett utgångspris vid bostadsannonser.
Kan man lägga ett bud under detta pris om man tycker att priset är för högt
eller är utgångspriset det lägsta pris de säljer för?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Du kan lägga ett skambud om du är sugen på det.

Goda vänner köpte precis en kåk nästan 200k under utgångspriset.

Mvh

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Du kan absolut lägga ett bud under ett utgångspris!
Vissa mäklare räknar med en prutmån på utgångspriset, andra lägger ett lågt utgångspris för att få igång en budgivning så det går inte att säga vad som gäller i just ditt fall.

Ibland kan det funka att lägga ett s.k. "skambud" för att hamna på ett bra pris mellan skambudet och utgångspriset...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Konstig fråga. ;)
Du kan vilket bud du vill. Vem kan hindra dig?
Vi är tyvärr alltför ovana att pruta och ackordera om priser i Sverige. Vi tror att siffrorna på prislapparna är nån lags grundlag. Jag prutar t.o.m. i ICA ibland. Har jag handlat för 204,50 så lägger jag 200 spänn på disken och dom brukar ta det (men det blir onekligen lite uppståndelse).

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det är säljaren som bestämmer i slutändan. Alla lägger det bud de vill (även om upptrissande budgivning i tur och ordning är överlägset vanligast) och sedan säljs objektet oftast till den med högst bud.

Men!
Tycker säljaren att de som har näst högsta budet är trevligare eller har större nytta av bostaden (eller av vilken anledning som helst) så kan denne bestämma att de ska få köpa, inte den med högsta budet.

Likaså kan du själv - efter vunnen budgivning med det högsta budet - hoppa av. Ända fram tills att du ska sätta namnteckningen på köpekontraktet kan du ångra dig.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Var inte rädd för att lägga bud under utgångspris.

Jag la ett riktigt skambud på en kåk en gång. Ägaren ringde och var sur och sa att han inte var imponerad av mitt bud. Jag svarade att jag inte var imponerad av hans hus, sen hörde jag inget mer ifrån honom. Men det tog över ett år innan han fick det sålt, så det var nog inte bara jag som tyckte att han begärde för mycket.
Så du ska absolut inte lägga ett bud som du tycker är för högt.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)