Nja, känns väl inte så seriöst. Dessutom är det dyrare. 9 900 kronor mot 2 000 kronor om du skulle registrera ett riktigt aktiebolag i Sverige.
Vänder du dig till den svenska marknaden är det ju seriösare om du är ett svenskt AB.
Jag har svenskt AB.
7 svar · 556 visningar · startad av yerkin
Kan detta vara ngt, om man skulle vilja starta AB?
http://www.get-a-company.com/ab1.html
Jag menar, vad är fördelarna med ab, och hur fungerar det här med filial. Men det verkar ju intressant...
Nja, känns väl inte så seriöst. Dessutom är det dyrare. 9 900 kronor mot 2 000 kronor om du skulle registrera ett riktigt aktiebolag i Sverige.
Vänder du dig till den svenska marknaden är det ju seriösare om du är ett svenskt AB.
Jag har svenskt AB.
Oki! Tackar för svaret. Men varför nämner de en kostnad på 100000:- för att starta AB i Sverige?
Det är ingen kostnad, men det är pengar som du måste ha som säkerhet. Sköter du ditt bolag kommer du inte att bli av med pengarna, men om du drar på dig en massa skulder och går i konkurs så används ju pengarna till det. Det är ju bland annat därför som ett svenskt AB uppfattas som seriösare än andra företagstyper.
Men med andra ord, om man inte vill riskera 100000:-, så är detta en väg för att skaffa AB? Helt lagligt?
Även om du köper ett färdigt AB så måste du ha samma aktiekapital så det är ingen skillnad. Man har en viss tid på sig att få in kapitalet i bolaget efter köpt det.
Det är inget olagligt med att starta ett företag i England, eller att öppna en filial i Sverige. Men dessa 1 punds bolag ger verkligen ingen seriös stämpel över sig.
Har du kollat in Enskild firma, det är helt gratis att starta och har även inte lika hårda regler angående redovisning. Sedan är det enklare att gå över till ett "riktigt" AB när du jobbat upp dig.
Och enligt vad jag hört så måste man alltid ange moderbolaget på att dokument från företaget. Dvs. "Mitt Företag ltd.". Och bara detta skulle i alla fall få mig att dra på ögonbrynen lite extra, och jag vet att baken osv. inte lånar ut pengar till 1-punds-bolag (med all rätt).
Du behöver ju inte ange bolagsformen för att du anger moderbolaget.
Ja, det är en helt laglig lösning som jag själv först hörde talas om så skatteverkets starta-eget dag. Fördelar är att du inte själv står med företagets ekonomi, utan att det är filialen som är den juridiska personen. Du uppbär även lön istället för att det inte finns någon skillnad mellan dina och bolagets pengar (som i enskild firma) - vilket även gör att du kan dra av friskvård (typ friskis o svettis eller gym) och liknande.
Nackdelar är väl som ovanstående säger...