webForumDet fria alternativet

Utländsk bemaningsfirma vill ha en scannad kopia av mitt idkort!

Juridik

12 svar · 1 799 visningar · startad av madhatter

Medlem sedan sep. 2003110 inlägg
Frågan#1

Söker just nu jobb utomlands och har därför anmällt mig på bla. siten Eures där ett företag hade sett mitt CV. Dom ringde igår till mig, ställde några snabba frågor om lönekrav, i vilket land jag helst skulle kunna tänka mig jobba i, och några andra basic jobb-frågor. Efter telefonsamtalet skickar han ett mail där han skriver att han vill ha min CV samt en inscannad kopia av mitt idkort!

Detta gjorde ju mig vääääldigt misstänksam och skrev tillbaka att det är ett brott att scanna in idkort. Frågade också vad han skulle ha det till. Fick ett svar att jag bara kunde skicka min CV sålänge men att i framtiden måste han ha en kopia på antingen mitt idkort eller pass!

Inte för att jag nånsin lär skicka någon en inscannad kopia av mitt pass eller idkort till någon, men jag har väl rätt i att det är olagligt? Vet ni om det finns någon paragraf (publicerad på nätet) man kan hänvisa till i mitt kommande svar?

Tyckte för övrigt att det är skumt att han undvek att svara på min fråga vad han skulle ha kopian till. Deras website ger heller inget direkt seriöst intryck: http://www.multi-lingual-jobs.com/home.html

Funderar på att anmäla företaget, vad tycker ni att man ska göra?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är med all säkerhet inte olagligt i USA. Hur det är i Sverige eller Europa vet jag inte.

madhatter skrev:

Funderar på att anmäla företaget, vad tycker ni att man ska göra?

Jag tycker att du ska ta reda på om det är olagligt innan du anmäler dom. ;)

Web-Tor skrev:

Jag tycker att du ska ta reda på om det är olagligt innan du anmäler dom. ;)

Hehehe, det hoppas jag reda ut i denna tråd ;)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag har mycket svårt att tro att det är olagligt. Om så är fallet ligger de flesta bilhandlarna i Sverige risigt till eftersom de vanligtvis gör en kopia på körkortet innan de släpper ut någon på provkörning.

Fler som skulle ligga löst till:
http://www.banco.se/braattveta/fragorsvarIDhandling.aspx
http://www.eastcapital.com/index.php?mid=455&lang=sv#35
http://www.kaupthing.se/jsp?page=/jsp/publik/fond/fonder_kop_byt_salj.jsp

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Du menar att det skulle vara en slags urkundsförfalskning? Nej, det tvivlar jag på så länge kvalitén är så låg på bilden att det är uppenbart att du inte försökt något sådant. Men du bör nog aldrig någonsin lita till 100% på råd som du får i såna här forum, så kolla med nån jurist direkt.

Jag vet att en del bemanningsföretag kräver något slags bevis för att personer faktiskt existerar. Kanske inte vid första kontakten med en sökande, men i alla fall längre in i processen. Det är ju inte märkligare än att man kollar upp företagen själva i olika situationer.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Även bevakningsföretag här i Sverige (securitas m.m.) kräver en kopia på körkortet tillsammans med cv när man söker jobb. Förstår inte riktigt var det farliga ligger? Att de kan se hur du ser ut? Då får ju givetvis skicka i låg upplösning och kan säkert sudda ut allt förutom ditt namn, personnummer och bild.

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

mozilla skrev:

Även bevakningsföretag här i Sverige (securitas m.m.) kräver en kopia på körkortet tillsammans med cv när man söker jobb. Förstår inte riktigt var det farliga ligger? Att de kan se hur du ser ut? Då får ju givetvis skicka i låg upplösning och kan säkert sudda ut allt förutom ditt namn, personnummer och bild.

Nej, det gör inte Securitas. Du skickar personbevis från Skatteverket och där får dom då dina uppgifter och kollar upp dig hos Länstyrelsen. Typ så gjorde dom för mig, har aldrig behövt visa min legitimation för någon på företaget, inte ens den legitimation man sen fått av dom :)
Många hundra år sedan dom hade det som "krav"?

Tror nog att kopior är tillåtna av legitimation, så länge det sker med tillstånd av ägaren. Täck annars över nån spännande del av kortet som dom inte har någon användning för. Tänker nog att dom vill nog bara se ett ansikte och dina uppgifter så täck över nån annan viktig beståndsdel, SIS-nummer eller nåt sånt.

Ja, tankar som urkundsförfalskning dök upp direkt i huvudet på mig. Men ok då vet jag att det inte nödvändigtvis behöver vara något skumt med det här. Känns fortfarande inte helt 100 och kommer inte gå vidare med detta bemaningsföretag... för paranoid av mig. :r

mozilla skrev:

Förstår inte riktigt var det farliga ligger? Att de kan se hur du ser ut?

precis... (y) ;)

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Sharkie skrev:

Nej, det gör inte Securitas. Du skickar personbevis från Skatteverket och där får dom då dina uppgifter och kollar upp dig hos Länstyrelsen. Typ så gjorde dom för mig, har aldrig behövt visa min legitimation för någon på företaget, inte ens den legitimation man sen fått av dom :) Många hundra år sedan dom hade det som "krav"?

Jo, det gör Securitas (i Göteborg)! :p När jag ansökte för drygt ett år sedan krävde de både personbevis och kopia på körkortet. De kanske har ändrat sin policy eller inte efterlever den överallt. Men poängen var att ett svenskt säkerhetsbolag borde har sitt på det torra innan de kräver något sådant.

Medlem sedan okt. 200670 inlägg

Jag skulle byta adress på mitt paket som skickats från Apple med TNT till mig.

TNT hänvisade mig till Apple och Apple gav mig kravet att jag skulle legitimera mig. Frågan är ju bara hur då...

De alternativ de gav mig om jag minns rätt var att scanna in legitimationen alternativt fotografera av den. Så jag fotade ett halvtaskigt foto av legitimationen och de accepterade det och skickade min dator till en annan adress.

Smidigt!

Jag tror detta med att scanna, fotografera idkort är något som mest används av internationella företag.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Blizzard vill ha en scannad kopia av id/körtkort om man fått sitt WoW-konto hackat etc. :p

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Sharkie skrev:

Nej, det gör inte Securitas. Du skickar personbevis från Skatteverket och där får dom då dina uppgifter och kollar upp dig hos Länstyrelsen. Typ så gjorde dom för mig, har aldrig behövt visa min legitimation för någon på företaget, inte ens den legitimation man sen fått av dom :)
Många hundra år sedan dom hade det som "krav"?

Tror nog att kopior är tillåtna av legitimation, så länge det sker med tillstånd av ägaren. Täck annars över nån spännande del av kortet som dom inte har någon användning för. Tänker nog att dom vill nog bara se ett ansikte och dina uppgifter så täck över nån annan viktig beståndsdel, SIS-nummer eller nåt sånt.

Det därt gör Securitas i Finland också, sökte jobb där förra året och när jag var på intervjun ville dem ha mitt Svenska ID-kort och mitt Finska pass och mitt militärpass för att göra kopior. Så olagligt är det nog inte i EU att arbetsgivare gör en kopia av ID-kort eller pass.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)