webForumDet fria alternativet

Juridisk fråga: Är en sida offentlig bara för att den finns på webben

Juridik

39 svar · 2 096 visningar · startad av livedog

Medlem sedan feb. 200514 inlägg
Frågan#1

Jag har blivit ombedd att ta bort detta inlägg så det har jag gjort

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

livedog skrev:

Jag vet att detta är lite off-topic men jag har ett problem:

Vi la ut en skiss på en subdomän till vår server.
Urlen var lång och krånglig: demo.raktpa.se/cms/kundnamn etc.

Sidan var också blockerad från sökmotorernas robotar.

Nu får vi skit från en fotograf för att vi hade bilder där som vi inte hade rätt till (bilder vi fått från kunden vi skissade åt). Han har dessutom fått för sig att vi ska betala honom orimliga summor pengar.

Nu är min fråga; Kan denna sida verkligen räknas som publicerad i lagens ögon? Jag tycker ju att det är tvärtom, att han olovligen tagit sig in på vår demoserver (även den inte var lösenordsskyddad).

Är det någon som vet så är jag väldigt tacksam för svar.

Självklart är den publicerad när den läggs ut helt öppet, att sökmotorer inte indexerar sidan spelar ingen roll. Annars skulle det vara väldigt lätt att komma undan från diverse brott.

Medlem sedan juli 2002630 inlägg

Kombinationen av en publik demoserver och avsaknad av lösenordsskydd gör att du har lyckats göra en "Intencia" (och publicerat kvartalsrapporter för tidigt).

Så nog är den publikt åtkomlig och då får ni skylla er själva. Vad gäller hans pengakrav: Anlita en advokat om summorna är såpass orimliga.

Medlem sedan okt. 20069 inlägg

En advokat är nog inte så dumt.

Misstänker att mycket beror på vad kunden har för avtal med fotografen och under vilka förutsättningar ni fick bilderna.

Tycker ni borde kunna utgå ifrån att er kund inte ger er några bilder som de inte har rättigheterna till. Om kunden har rättigheterna till bilderna och ni gör en skiss som jag antar tydligt är för kundens räkning (logga, namn etc) så tycker jag inte att fotografen borde kunna ställa några krav på er - möjligen på kunden om det är oklart vilka rättigheter de har.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

andgu skrev:

En advokat är nog inte så dumt.

Misstänker att mycket beror på vad kunden har för avtal med fotografen och under vilka förutsättningar ni fick bilderna.

Tycker ni borde kunna utgå ifrån att er kund inte ger er några bilder som de inte har rättigheterna till. Om kunden har rättigheterna till bilderna och ni gör en skiss som jag antar tydligt är för kundens räkning (logga, namn etc) så tycker jag inte att fotografen borde kunna ställa några krav på er - möjligen på kunden om det är oklart vilka rättigheter de har.

Det är ALLTID fotografen som har rätten till bilderna om inget annat avtalats. Det är dessutom den som publicerar bilderna som ansvara för att det är ok att de publiceras.

Hur mycket är en "orimlig" summa?

Medlem sedan okt. 200629 inlägg

ta bort bilderna från hemsidan, hur ska han kunna stämma er om han inte har några bevis? OM han sen säger att han har sparat undan er hemsida så blir det ord mot ord när ni säger att han själv har skapat en kopia av er sida och lagt till hans egna bilder för att sen kräva er på pengar. Jag tror att det ska funka att göra så =) bara en tanke
Jag menar han vill ju egentligen bara jävlas och sånt är iriterande varför kan inte människor vara lite snällare och tänka på varandra nu för tiden. allt ska handla om pengar. Jag menar om ni bara skulle använda dem som test så stör det ju egenltigen inte honom. Och om det är eran kund som gav er bilderna så betyder ju det att det va bra bilder som dom gillade och det ska han ju ta som kredit. Jag skulle iaf bli skit glad om någon använde mina bilder på deras sida, då skulle jag kunna skryta och säga titta där är mina bilder. Sen självklart vill ju han också tjäna penga, men man behöver ju inte tjura över något som man kan fixa till. Det är ju bara att ta bort dem. mvh Stavros

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Nu är den inte off-topic längre :)

Flyttas från Webbutveckling - Övrigt till Juridik.

Mvh,
Poffe

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Stavros.T skrev:

ta bort bilderna från hemsidan, hur ska han kunna stämma er om han inte har några bevis? OM han sen säger att han har sparat undan er hemsida så blir det ord mot ord när ni säger att han själv har skapat en kopia av er sida och lagt till hans egna bilder för att sen kräva er på pengar. Jag tror att det ska funka att göra så =) bara en tanke
Jag menar han vill ju egentligen bara jävlas och sånt är iriterande varför kan inte människor vara lite snällare och tänka på varandra nu för tiden. allt ska handla om pengar. Jag menar om ni bara skulle använda dem som test så stör det ju egenltigen inte honom. Och om det är eran kund som gav er bilderna så betyder ju det att det va bra bilder som dom gillade och det ska han ju ta som kredit. Jag skulle iaf bli skit glad om någon använde mina bilder på deras sida, då skulle jag kunna skryta och säga titta där är mina bilder. Sen självklart vill ju han också tjäna penga, men man behöver ju inte tjura över något som man kan fixa till. Det är ju bara att ta bort dem. mvh Stavros

Väx upp... Hävdar du på fullt allvar att det skulle vara för att jävlas han vill ha betalt och att han skulle fejka en print för att få betalt, vem skulle gå på den?

Så bara för att man är fotograf skall man jobba gratis? Kan du betala räkningar genom att "vara glad" för att någon vill använda dina bilder?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Stavros.T skrev:

Ärlighet, hederlighet, etik och moral. Vart tog det vägen? :OO

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Rikard skrev:

Ärlighet, hederlighet, etik och moral. Vart tog det vägen? :OO

Den försvann den 6/10.

Nej men grejen är ju den att grabbarna inte använder hans bilder för att tjäna pengar utan fick dom av sin kund som test. Skulle dom sedan ha tanken att använda dem på riktigt då är det en annan femma. Jag menar om jag skulle vilja testa hur en hemsida skulle se ut med lite bilder för testandet skull och jag tar några bilder som jag hittar på nätet så tycker inte jag det är fel. Men skulle jag sedan ha dem på min hemsida och tjäna pengar på dem så pratar vi väl om en helt annan sak. Jag tycker det låter som om grabbarna bara gjorde en test sida eller? och att han inte accepterade det är ju löjligt. Då vill man bara jävlas.

Oj va man skulle kunna stämma folk om man gav sig in på skolor i landet och kollade hur mycket bilder dom använder som test för att lära och testa. Fotograferna skulle bli miljonärer. Löjligt tycker jag

och då kanske ni säger att det inte finns elever som har sidor publicerade där dom använder bilder tagna av fotografer. Är ni då realistiska ehhhhh????
Och Nicrosoft jag sa inte att man blir glad om någon använder mina bilder och tjänar pengar på det, självklart vill man ha betalt för det man gör. Men jag skulle inte kräva någon på pengar om han vill använda mina bilder och göra tester med.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Sätt ut snubbens namn här så man vet vem man inte ska arbeta med, eller PM:a över om du är moraltant.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

andgu skrev:

Tycker ni borde kunna utgå ifrån att er kund inte ger er några bilder som de inte har rättigheterna till.

Det är farligt att utgå från det antagandet eftersom det är den som publicerar bilderna som åker på smällen. Sen kan man ju alltid i sin tur kräva ut ersättning av den som man fått bilderna från, fast är det en kund gör man kanske inte gärna det.

I det här fallet hade jag nog som fotograf nöjt mig med en ursäkt och att bilderna togs bort så de inte låt öppet. Men så som många företag missbrukar fotografers upphovsrätt och tar sig friheter långt utanför ingånga avtal förstår jag att man ibland sätter hårt mot hårt.

iof skulle man ju kunna tycka att om man använder fotografens bilder i ett test där man visar sin kund och kunden gillar testet pågrund av att testet gör sig av fotografernas bilder. Då har du ju på sätt och vis tjänat pengar på hans bilder. På så sätt så förstår jag fotografen och tar tillbaka det jag skrev ovan. Men nja det är svårt det här, samtidigt tycker man ju att det bara är ett test och man inte borde tjura över det. Vet inte vad jag ska tycka kul att diskuttera detta ämne iaf så man lär sig hur man inte ska göra =).

Men när vi ändå diskuterar sådana här frågot vill jag även veta. Om man har skapat en hemsida i flash med skolans verktyg i ett projekt i skolan och sedan publicerar den. Kan man då bli stämd för att man har använt sig av flash? fast man inte äger det?

Och en annan fråga om man använder en bild av någon för att hänvisa till deras sida. Tex om man ska ha en länk som ska länka till h&m sida och tar en bild från dem som man gör till en knapp. Då är det ju bra för dem man gör ju det för att de ska få mer kunder dit. Kan man då bli stämd för det? Jag hade en gång en "kund" till ett projekt i skolan. kunden ville ha en massa länkar till sina leverantörer och han gav mig en massa bilder från hans leverantörer. Jag skulle ha bilderna som länkar till hans olika leverantörer. Kan nu hans leveratnörer stämma mig för att jag har deras bilder på hans sida som länkar till dem?

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)