webForumDet fria alternativet

Hur blir det med skatt?

Privatekonomi

2 svar · 393 visningar · startad av salo18

Medlem sedan sep. 200396 inlägg
Frågan#1

Om vi säger att vissa månader kan jag tjäna 25.000kr för att sedan nästa månad tjäna 0kr och månaden efter det tjäna 10.000kr

Hur blir det då med skatten? Är det bara att köra på och inte skicka in några pengar på "0-månaden" eller måste jag skicka in papper på att min skatt måste ändras innan?

Detta gäller enskild firma.

Jag fattar ingenting av det här. Inte konstigt att det inte finns många jobb i Sverige när det är så krångligt som det är att starta eget.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Nu vet jag inte var i Sverige du bor, men i Norrköping finns en tjänst som heter "näringslivets hus". Dit kan man vända sig för att få hjälp med företagarfrågor.
Jag skulle råda dig att ringa din kommun och fråga om motsvarande tjänst finns i din hemkommun.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Du uppskattar hur mycket du kommer att tjäna in under året, det anmäler du i samband med att du registrerar ditt företag. Sen räknar skatteverket ut skatten och dividera med 12. De avgör hur mycket preliminärskatt du ska betala in varje månad. Alltså betalar du in snittet. Men tjänar du mer kan du betala in mer, tjänar du mindre kan du betala in mindre, eller ingenting. Betalar du in mer får du ränta på pengarna, motsatta ger dig ränta att betala på de belopp som inte finns till godo. Men det är inga större procentsatser.

Efter året som gått räknas den faktiska summan ihop och du får antingen tillbaks skatt eller restskatt. Så det kan vara ganska skönt att betala skatten i god proposition till inkomsterna för att slippa restskatt. Du kan även ändra din prognos kostnadsfritt hur många gånger du vill och på så sätt ändra din preliminärskatt.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)