webForumDet fria alternativet

Hur mycket betalt...

Företagande

6 svar · 689 visningar · startad av clx

Medlem sedan sep. 200610 inlägg
Frågan#1

Är en hobby Programmerare sedan 12 år tillbaka i tiden!
Funderar på att ta steget för att starta upp egen verksamhet vid sidan av ordinarie arbete som just programmerare...

Just nu håller jag på att hjälpa till att starta upp en webshop samt skapa ett Lagerhanteringsprogram med köppunkter och beställningar med streckkoder mm från scratch för ett företag utanför Göteborg...

Även om jag startar upp ett företag så är det ju inte så lätt att veta hur mycket jag ska begära i ersättning eftersom jag startar upp från 0.

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

Du ska väll få betalt för så mycket tid som du lagt ner, vilket antagligen ska stå i projektplanen eller nåt annat dokument när du gör överenskomelsen med kunden.

hmmm

hmmm...finns det ingen som har F-skattesedel som arbetar med mjukvara som vet hur det fungerar något si sådär...

hmmm...finns det ingen som har F-skattesedel som arbetar med mjukvara som vet hur det fungerar något si sådär...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Flyttas från Windows

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Du måste själv bedöma vad du anser att din tid är värd och utgå ifrån det. Gör en kalkyl på hur många timmar varje jobb kan ta. Sedan tillkommer ju omkostnader som du har och som priset du tar ut också ska täcka.

Eftersom du startar upp vid sidan om (blir ingen intressekonflikt väl?) så är det din fritid som går åt och som du värderar att få ersättning för. Men samtidigt är det ingen större risk om inte jobben kommer in, eftersom du har din fasta inkomst.

Vill du ha mycket jobb (lite verklig fritid) kan du lägga dig lågt i timpris. Men du kan också tänka så att du inte är beroende av inkomsten från programmeringen när du har ett ordinarie jobb. Då kan du värdera fritiden högre och ta ut ett högre timpris och ta dom jobb du ändå får.

Jo har tänkt lite så också... men går faktiskt i tankarna på att starta eget samtidig vid sidan av mitt ordinarie arbete!... jaja det löser sig...thx

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)