Hej!
Jag har tänkt bygga en databas som samlar länkar till forskningsrapporter. Tänkte bara kontrollera så att det inte finns några juridiska hinder för detta.
Sidan är tänkt att samla ihop forsknings-/undersökningsrapporter från olika svenska institut och högskolor eftersom jag idag inte sett någon sådan sida. Självklart uppges källa och länken går direkt till orginalkopian.
Några tveksamheter?
Hej!
Jag har tänkt bygga en databas som samlar länkar till forskningsrapporter. Tänkte bara kontrollera så att det inte finns några juridiska hinder för detta.
Sidan är tänkt att samla ihop forsknings-/undersökningsrapporter från olika svenska institut och högskolor eftersom jag idag inte sett någon sådan sida. Självklart uppges källa och länken går direkt till orginalkopian.
Några tveksamheter?
Ja, det kan mycket väl vara tveksamheter. Papers kan t.ex. tillhöra en viss journal och man måste därför ha tillstånd att länka till dem. Det är väldigt mycket byråkrati gällande publikationer på konferenser och i journaler så jag tror det är en en bra sak att fråga först.
Det jag pratar om är offentliggjorda rapporter, publikationer som finns att ladda hem för vem som helst, bara att det saknas en komplett sammanställning. T.ex. har Uppsala Universitet länkar till sina rapporter, Umeå Universitet till sina och så vidare.
Sedan förstår jag att om jag vill länka till arbetet "Ambulance work - relationships between occupational demands, individual characteristics and health-related outcomes" som finns på Umeå Universitets hemsida så får jag länka hit och inte direkt till en av hennes publikationer. Något annat vore ju att presentera en offulständig rapport.
I de fall där det saknas en sammanställning av liknande typ som exemplet ovan eller där det av annat skäl inte är möjligt att länka till en sådan så kommer givetvis all fakta att hämtas, en liknande eller, om det redan finns en, en driekt kopia produceras. Sedan kommer givetvis upphovsmannen tillfrågas om publikation godkännes eller ej.
Min fråga just nu får väl bli, måste jag fråga upphovsmannen för att få publicera en länk som den jag lagt i detta inlägg?
Kan man inte hitta de här rapporterna på Google? Ifall man gör en avancerad sökning på .pdf eller liknande?
Rent spontant (utan att ha någon aning om vad som är rätt och fel) så känns det som att du borde kunna göra så. Kommer du länka direkt till pdf-filen eller kommer du länka till sidan där man hittar pdf:en?
Är det nåt i stil med Libris Uppsök du tänkt göra? Kolla med dom hur de har löst problemet. :)
De har abstract på en sida hos sig, men länkar direkt till filen både i sökningsresultatet och på den egna sidan.