webForumDet fria alternativet

Övertid / Förskjuten arbetstid

Juridik

2 svar · 2 545 visningar · startad av nedde

Medlem sedan nov. 2003187 inlägg
Frågan#1

Jobbar på ett större detaljhandelsföretag och undrar vad som är vad?

På min lönespec står det:

Förskjuten arb tid 1 Handel 47 kr
Förskjuten arb tid 2 Handel 66 kr
Förskjuten arb tid 3 Handel 94 kr
Övertid 1 Handel 47 kr
Övertid 2 Handel 66 kr
Övertid 3 Handel 94 kr

1. Vad är skillnaderna på dom?

Mertid------------
Utjämning årsarbetstid------

2. Hur funkar det med mertid och vad är utjämningen???

Ska nämligen räkna på mina timmar ikväll för jag tror min lön är fel.
Därav behöver jag den hjälpen nu.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Förskjuten arbetstid (Obekväm arbetstid) innebär att du får ersättning när din ordinarie arbetstid är förlagd till vissa tider.

I HTFs avtal om arbetstider finns reglerat vilka tider som räknas som obekväm arbetstid. Där finns också skrivet hur du räknar ut vilken ersättning du ska få.

Till exempel om du arbetar mellan kl. 11.00 och 20.00 måndag till fredag får du ersättning för obekväm arbetstid mellan kl. 18.00 och 20.00. Du får alltså ersättning för två timmar obekväm arbetstid. Ersättningen utbetalas som tillägg till din lön.

Senast 14 dagar i förväg ska arbetsgivaren lämna besked om förskjuten arbetstid och hur länge denna ska gälla.

Mertid är arbetstid som vid deltidsanställning överstiger arbetstagarens ordinarie arbetstid enligt anställningsavtalet.

Utjämning årsarbetstid tror jag är att de anställda arbetar mer under perioder av hög arbetsbelastning och sedan tar ut ledighet när det är mindre att göra. På det sättet behöver man som medarbetare inte systematiskt arbeta övertid varje månad.

Medlem sedan nov. 2003187 inlägg

Tack. Har räknat allt nu så jag kan inte göra annat än att vänta till imorgon och se
ifall dom har rätt antal timmar registrerade så som jag räknat ut.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)