webForumDet fria alternativet

Åka med på Tysklandsresa!

Konsumentråd

6 svar · 531 visningar · startad av Coccozz

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg
Frågan#1

Hej!
Skulle veta hur tullen kommer reagerar, eller om de ens får reagera om man åker ner till Tyskland två tjugoåringar och tre myndiga men icke tjugoåriga. De två som är tjugo har planer på att köpa upp sina kvoter, eller rättare sagt de rekommendationer som finns. Som jag fattat det behöver man inte bevisa att spriten skall användas för privat bruk om man inte överstiger de värden som rekommendationerna säger (10liter starksprit osv).
Anar dock att det i tullens ögon ser suspekt ut med oss tre icke tjugoåringar som följer med ner för resan och den billigare elektroniken. Alkoholhaltiga drycker innehar jag redan som jag fått tag på genom anonyma källor, så jag har ingen anledning att ta in mer.
Men det känns ändå som att risken finns för att man åker dit för smuggling, jag menar hade jag vart tulltjänsteman och stoppat oss så hade jag ju misstänkt smuggling direkt.
Vad gäller egentligen, är det möjligt att göra en sån här resa utan att det finns nån risk för otrevliga besök i tulltjänstemannens stuga?
Tack//

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Varför skulle det se suspekt ut? Särskilt om alla håller sig inom kvoten hela tiden...

För att folk under tjugo år inte får ta med alkohol. Om det kommer två tjugoåringar och tre arton/nittonåringar och de har två fyllda kvoter när det gäller starksprit och en del öl med sig så tycker jag att det känns som suspekt smuggling...
Men det kanske bara är som jag känner det?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Så länge de med rätt ålder inne håller sig inom de kvoter som finns ser jag inte problemet? :q

Okej, så det är alltså korrekt att man bara behöver kunna styrka att alkoholen är för privat bruk om man överstiger de rekommendationer, även kallade kvoter som finns? Om inte, hur skall man styrka detta annars.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Lugna ner dig nu, ska ni ta med enligt införselreglerna eller mer än så?
Hävdar du att det ska vara till en större fest, typ bröllop eller 50-årsskiva, kan det hända att de kontrollerar detta genom exempelvis inbjudningslistor, lokalbokningar osv.

De två som är 20 år kommer fylla sina införelsekvoter med starksprit, dvs. det kommer ligga 20 liter starksprit i bilen. Till detta kommer väl något tiotal flak, jag har ingen aning, långt under kvoten dock.
Kommer vi på något sätt kunna behöva hävda att det är dessa två som skall ha det och därför förbereda något innan vi åker eller är det fritt fram?

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)