webForumDet fria alternativet

Arvode utan F-skatt

Företagande

8 svar · 2 408 visningar · startad av Lasse H

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg
Frågan#1

Kan jag ta arvode för jobb jag gör åt en förening fast jag inte har f-skattsedel eller eget företag?
Kan detta ske regelbundet flera månader i rad?
Eller måste dom anställa mig för att kunna betala mig.
Det skulle kunna bli frågan om 12-15 tusen per månad i ett par tre månader för arbeten jag utför åt dom.
Är detta möjligt juridiskt?

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Har föreningen så de kan stå för de sociala avgifterna, då ska det inte vara några beskymmer. Finns ju olika typer av föreningar. Glöm inte att avtala om att de ska stå för de sociala avgifterna.

K@llen skrev:

Har föreningen så de kan stå för de sociala avgifterna, då ska det inte vara några beskymmer. Finns ju olika typer av föreningar. Glöm inte att avtala om att de ska stå för de sociala avgifterna.

Verkar lite krångligt det där.
Blir jag tvungen att betala sociala avgifter själv annars?

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Lasse H skrev:

Verkar lite krångligt det där.
Blir jag tvungen att betala sociala avgifter själv annars?

Det kan nog vara bra att gardera sig genom att få ett skrivet "frilans" avtal där det framgår vad arvodet är och den tid avtalet gäller, samt att uppdragsgivaren drar av och för preliminärskatt från nämnda arvode, samt betalar sociala avgifter.

Tror att du kan hitta exempel på sådana avtal om du gogglar på arvode +"sociala avgifter"

Mozfan skrev:

Det kan nog vara bra att gardera sig genom att få ett skrivet "frilans" avtal där det framgår vad arvodet är och den tid avtalet gäller, samt att uppdragsgivaren drar av och för preliminärskatt från nämnda arvode, samt betalar sociala avgifter.

Låter som en god idé att skriva ett sådant avtal.
Så får det nog bli tror jag, om inte någon annan här i forumet har andra synpunkter att tänka på.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om du gör ett jobb på över 500:- och inte har f-skatt åker arbetsgivaren på att betala dina sociala avgifter. De har en anmälningsskyldighet på arbeten över ett visst belopp.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Nicrosoft skrev:

http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000833/34406.pdf

Enligt min mening kan inte detta räknas som hobbyverksamhet. Jag gjorde ett frilansjobb (vid ett enstaka tillfälle) för en del år sedan som resulterade i en engångssumma på ca 3000 kronor till plånboken. Då fick detta absolut inte att klassas som hobbyverksamhet eftersom Skatteverket ansåg att syftet var att göra vinst, trots att jag hade en hel del argument som pekade åt andra hållet.

Slutsats: jag blir mycket förvånad om detta klassas som hobbyverksamhet. ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag har inte sagt att det avr hobbyverksamhet. Det var en länk för att Lasse själv skulle bilda sig en uppfattning.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)